Sigma Lightster er best i test. Det gjør heller ikke noe at den er greit priset: 249 kroner. Foto: Sigma Sport
Sigma Lightster er best i test. Det gjør heller ikke noe at den er greit priset: 249 kroner. Foto: Sigma SportVis mer

Den beste sykkellykten

Sigma Lightster ble best i test.

Det uavhengige svenske forbrukertest-laboratoriet Testfakta, har testet åtte portable LED-lykter for sykkel.

I denne testen kommer Sigma Lightster ut som best i test:

Den har overlegen lysstyrke og en rekkevidde på 85 meter, skriver Testfakta.se.

Noe av det beste, er at du ikke blir ranet om du ønsker å kjøpe testvinneren: Du kan eksempelvis få den for 249 kroner hos Clas Ohlson.

Tar du sjansen og kjører uten, kan det selvsagt både bli uheldig i form av en ulykke - og det kan bli dyrt:

Manglende lys kan straffes med en bot på 900 kroner.

Har du sykkellykt som blinker? Det er ikke det samme hvordan den blinker - den må blinke på riktig måte!

Krav til sykkelen

Vi er på god vei inn i tiden da du må frem med reflekser og lys - og ta tenker vi spesielt på lys på sykkelen. Fotgjengere og reflekser får mye fokus om dagen, og du minnes på at reflekser er ferskvare - og at du bør bytte ut gamle reflekser som er ripete og værbitte.

En slitt refleks gjør deg mindre synlig, og det kan være enda mer risikabelt å gå med en slitt refleks enn å ikke ha på refleks i det hele tatt - fordi du føler deg tryggere og har en annen adferd dersom du tror at du blir sett, enn du er dersom du vet at du ikke blir sett.

Det er selvsagt også slik for syklister, og i Forskrift om krav til sykkel stilles det krav til lys og reflekser på sykkelen.

Ved ferdsel i mørke eller usiktbart vær - altså regn, tåke, snø og liknende - skal sykkelen ha lys foran og bak:


Pass så du ikke blender andre

Sigma Lightster utpekes altså som den beste LED-lykten for sykkel i denne testen. Noe av det den skårer best på, er lysstyrke, lysfordeling, rekkevidde og hvor robust den er.

I testen, som du kan lese hos Testfakta, påpeker riktignok også testlederen at god lysstyrke også kan bli for mye - og at man bør tenke på at man heller ikke skal blende medtrafikanter.

Sigma-lykten har 13 timers batteritid før den må lades, og dette er langt fra de beste i testen som kan fremvise hele 42 timers batteritid mellom ladingene. Nest best i test, Cat Eye HL-EL 320, har 33 timers batteritid.

Når det kommer til lysfordeling, utpekes Sigma som best, sammen med Clas Ohlsons egen Asaklitt.

Les også: Er dette det ultimate sykkellyset?

Tenk på dette

Lys og refleks på sykkelen er selvsagt viktig for at du selv skal bli sett - men også for at du selv skal kunne se. Det er jo ikke sånn at alle norske veger er utstyrt med veglys, og det er slettes ikke sånn at alle vegstrekninger som har veglys, faktisk har veglys som virker. Da kan det fort bli vanskelig å se.

Mye av hensikten med lys er selvsagt også at syklistene selv skal se andre trafikanter og eventuelle hindringer i veien.

Sjekk også hvilket sykkelutstyr sykkelentusiastene anbefaler

Trygg Trafikk anbefaler syklister som skal sykle i mørke eller i vær med dårlig sikt, å ha refleksvest, i tillegg til lys og refleks på sykkelen. Det er imidlertid ikke alle refleksvester som fungerer like bra - les mer om dette her.

Og husk at skitne reflekser fungerer dårlig, så sjekk at de ikke er dekket av søle.

Har du en sykkellykt som du er veldig fornøyd eller veldig misfornøyd med? Del dine erfaringer i debatten: