En vanlig sykkel kan utstyres med el-motor. Det er mange mulige løsninger Foto: BRYNJULF BLIX
En vanlig sykkel kan utstyres med el-motor. Det er mange mulige løsninger Foto: BRYNJULF BLIXVis mer

Bygge om til elsykkel selv?

Er du ute etter en spesiell elsykkel kan du faktisk bygge den selv.

Elsykler finnes i mange varianter og prisklasser, og består som regel av en mer eller mindre normal sykkel pluss motor, batteri og betjening. Mange produsenter velger å lage helt spesielle design for å tilpasse elsykkelen til forskjellige bruksområder eller av mer kosmetiske grunner for å profilere seg i markedet.

Derfor finner vi elsykler med forskjellige motor-løsninger, forskjellige batteriløsninger og kombinasjoner av dette.

Men hva med å ta utgangspunkt i din egen sykkel og bygge den om? Hvilke muligheter finnes?

Heldigvis er sykler ganske godt standardisert når det gjelder dimensjoner. Derfor må du i utgangspunktet bare sjekke hjuldiameteren hvis du skal bytte til navmotor. Midmotorer passer i kranken hos praktisk talt alle normale sykler.

Lovlige løsninger

Når du skal velge motorløsning må man først og fremst forholde seg til det regelverket som finnes for elsykler som skal brukes på vei og alminnelig ferdsel. Det innebærer at en sykkel med elmotor maksimalt skal ha en motorkraft på 250 watt, motoren skal kun gi hjelpekraft opp til 25 km/t.

Det samme regelverket gjelder i hele EU-området, mens USA har både et føderalt regelverk og individuelle regler for de forskjellige statene. Canada har også sitt eget regelverk, i likhet med en rekke andre land. Wikipedia har en omfattende artikkel om de forskjellige bestemmelsene rundt i verden.

Kjøp fra Kina

Siden regelverket er så forskjellig finnes det mange forskjellige løsninger man kan handle på nett, og da snakker vi i all hovedsak fra Kina, som leverer til hele verden. Det er fullt mulig å bygge en elsykkel med 1000 watts motorer på både for- og bakhjul, men den er da langt utenfor det norske regelverket.

Det finnes også motorer for montering i kranken med effekter helt opp til 750 watt, tilpasset markedet i USA, som ser til forveksling like ut som 250 watts-utgaven fra samme produsent.

KRAFTIG: Selvbygget amerikansk med 750W motor. Foto: Electricbike.com Vis mer


Håndheving av regelverket gjøres av politiet, og du kan risikere bøter og kanskje en straffereaksjon, hvis du blir tatt med en ureglementert elsykkel, avhengig av situasjonen.

Er 250 watt tilstrekkelig?

Hvorfor begrensningen i Europa er satt til 250 watt, er vanskelig å forstå ut fra norske forhold. Selv om dette gir svært god hjelp er det mange kneiker hvor det hadde vært en stor fordel om motoreffekten hadde vært det doble, minst. Begrensningen kan muligens skyldes at forholdene i de europeiske land hvor det sykles mye er svært annerledes. Verken København, Amsterdam eller Berlin er kjent for sine bratte bakker.

Men for rolig sykling hvor man tar seg tid og girer ned går det jo fint med 250 watt. Men noe sportslig over ytelsen kan man ikke si at det er. En diskusjon om motoreffekt for forskjellige bruksområder i USA hvor regelverket åpner for langt mer effekt finner du på denne lenken.

Forhjulsdrift, bakhjulsdrift eller krankmotor?

Det finnes komplette løsninger for alle varianter av motorløsninger. Det vanligste er at man kjøper et komplett hjul som erstatter standardhjulet, når det er snakk om nav-motorer.

Forhjulsdrift er enklest å montere. Her er det ikke noe kjede og girsystem som må tas hensyn til, det er bare å fjerne det gamle hjulet, montere det motoriserte hjulet og betjeningsremediene, samt batteri og kabler.

For en nevenyttig mekker med riktig verktøy og under normale omstendigheter tar ikke dette lang tid.

FORAN: Et ferdig sett med alt du trenger til forhjulsdrift. Foto: Leafmotor.com Vis mer



For alminnelig bysykling er forhjulsdrift helt utmerket. Det eneste er at sykkelen blir litt tyngre når du må rykke i styret for å vippe forhjulet opp over en fortauskant. Det kan også lettere glippe ved løs grus på tørr asfalt, hvis du er svært bakoverlent.

Bakhjulsdrift er noe mer komplisert. Her er det mer å demontere og montere, pluss at du må ta hensyn til girsystemet, som må etterjusteres etter at det nye hjulet er montert. Du får bestilt motoriserte bakhjul med forskjellige girkassetter ferdig montert. Det samme gjelder bremseskiver.

Men jobben er ikke mye verre enn å fikse en punktering.

BAK: Ferdig sett med motorisert bakjul fra GoldenMotor. Foto: GOLDENMOTOR Vis mer


Den tredje løsningen er midtmotor, som monteres i kranken. Motoren driver da kjedet på samme måte som du selv gjør når du bruker pedalene. Fordelen er at både du og motoren får utnyttet girsystemet, og motoren kan dermed jobbe lettere. Dette gir lenger levetid, og dessuten lengre rekkevidde ved fornuftig bruk av girsystemet.

MIDTEN: Komplett sett for montering av midtmotor. Foto: Oslo el-sykkel Vis mer


Her trengs det litt spesialverktøy for å fjerne pedaler, pedalarmer, kranken og montere motoren, beskrivelser av hvordan du fjerner kranklageret finner du her og her.

Hvis du ikke vil mekke selv

Hvis du har en sykkel du gjerne ville hatt bygget om finnes det firma som gjør dette. Vi har besøkt firmaet Oslo elsykkel i vårt eget nærområde øverst i Groruddalen, som selger ferdige elsykler av forskjellige merker, tilbyr spesialløsninger for spesielle ønsker eller bygger om din egen sykkel.

EKSPERT: Trenger du hjelp til å elektrifisere sykkelen din kan du overlate det til fagfolk. Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


Vi testet en lang spesialsykkel med en Bafang BBS01 midtmotor som var funksjonelt ferdig montert (kabler og vaiere var derimot ikke ferdig dandert). Dette var en meget god løsning, både stillegående og kraftig. Vi kom opp alle bakker uten problemer, og nest etter E-Green sykkelen med midtmotor fra Bosch er dette den beste løsningen vi har testet.

TRANSPORTSYKKEL: En lang-sykkel for transport av ting, unger eller hva du måtte finne på. Mange muligheter for tilpasninger Foto: BRYNJULF BLIX Vis mer


En komplett ombygging av din egen sykkel, med Bafang BBS01 midtmotor og batteri kommer typisk på rundt 10 000 kroner. Da vil du også få garanti på utstyr og installasjon.

TRANSPORTSYKKEL: En lang-sykkel for transport av ting, unger eller hva du måtte finne på. Mange muligheter for tilpasninger Foto: BRYNJULF BLIX
Motoren er ikke stor, men gir bra med krefter, særlig når girsystemet kan utnyttes. Foto: BRYNJULF BLIX
Midtmotor erstatter den gamle kranken og pedalarmene. Foto: BRYNJULF BLIX
Batteripakke som passer i flaskeholder. Foto: BRYNJULF BLIX


Her finner du alle våre artikler om el-sykler