<B>VOKSEN NOK:</B> Undertegnede vil muligens bli rammet av en <i>øvre</i> aldergrense på sykler som dette. Men bør 11-åringer ha lov? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VOKSEN NOK: Undertegnede vil muligens bli rammet av en øvre aldergrense på sykler som dette. Men bør 11-åringer ha lov? Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Bør det være aldersgrense for å kjøre elsykkel?

Den du kjører rundt på kan være ulovlig.

Foreldre og lærere ved Buer ungdomsskole i Skien har besluttet å totalforby elsykler.

Årsaken er at sykler med motor skaper farlige situasjoner i skolens nærmiljø. FAU-leder Lars Terje Tveitan sier til NRK at det har vært noen uheldige episoder med nesten-påkjørsler der barna har sjanglet på sykkelen.

Noen har også hatt mange passasjerer på sykkelen og har nærmest brukt den som et leketøy. I fjor var det en kollisjon med en elsykkel og en bil nær skolen.

En elev ved en annen ungdomsskole i skien, Gulset, sier at hun ble stoppet av politiet. De skal ifølge henne ha trodd at det dreide seg om en elsykkel, og ikke om en moped.

Men det er ingen vanlig elsykkel 15-åringen kjørte på. Akkurat denne modellen skilter med en toppfart på 45 kilometer i timen, noe som jo er langt over lovens øvre grense på 25.

LES OGSÅ: Den store elsykkel-debatten

- Bør sjekke reglene før de innfører forbud

- Dette er ikke elsykler i vanlig forstand – men egentlig en elektrisk moped. Det er rart at selgeren ikke opplyser om dette. Både skolen, selgeren og myndighetene bør sette seg inn i hva en elsykkel er og ikke er, før de innfører særskilte regler for elsykler, skriver elsykkelansvarlig Hulda Tronstad i Elbilforeningen til Dinside i en e-post.

SKEPTISK: Elsykkelansvarlig Hulda Tronstad i elbilforeningen er ikke sikker på om aldersgrense er så smart. Foto: SYKLISTENES LANDSFORENING Vis mer


Tronstad mener Statens vegvesen er nødt til å ta tak i denne problemstillingen, og klargjøre regelverket rundt disse syklene/mopedene.

For Statens Vegvesen er imidlertid loven klar.

- Statens Vegvesen godkjenner ikke sykler, slik som vi gjør med mopeder. Så lenge en sykkel er utstyrt i henhold til de kravene som er oppstilt for å være en sykkel, er den lovlig, sier kontorfullmektig Kurt Ottesen ved kjøreteknisk avdeling i Vegdirektoratet til Dinside.

Han understreker at det er syklisten selv og ingen andre som har ansvaret for at elsykkelen er i forskriftsmessig stand og ikke overstiger de maksimumsgrensene som er satt for motorkapasitet (250 watt) og hastighet (25 km/t uten tråhjelp).

LES OGSÅ: Derfor er det forskjell på 250 watts elsykler?

Motorer i grenseland

Det er likevel opplagte tvilstilfeller her. Vi har selv prøvd to elsykler (Emotion Evo Cross og Buddy Bike Ui 5) som begge er utstyrt med «ulovlige» 350 watts motorer.

350 WATT: Mange elsykkelmotorer er kraftigere enn det loven tillater. Leverandørene redder seg unna ved å oppgi såkalt «nominell effekt». Foto: TORE NESET Vis mer


Disse er trimmet ned til såkalt nominell effekt på 250 watt, slik at de skal være lovlige. Både vi og nettstedet Klikk opplevde under testen av Emotion-sykkelen at den fortsatte å hjelpe oss over 25 kilometer i timen.

Klikk kom opp i 30 kilometer i timen.

- Det er jo per definisjon ikke lovlig, men veldig gøy, skrev Klikk.no.

Vi kunne konstatere det samme. Under en tur oppover Østre Aker vei (på fortauet) hadde vi en cruisehastighet på mellom 27 og 30 km/t - godt hjulpet av motoren.

Motoren i Buddy-sykkelen kutter i noen tilfeller brått ved oppnådde 25 km/t. I andre tilfeller mener vi bestemt (men helt sikre kan vi ikke være – speedometeret kan jo være feil kalibrert) at den glatt passerer 28 km/t uten å gi seg.

I den norske standarden for elektriske kjøretøyer (må kjøpes) opereres det med et slingringsmonn på pluss/minus 10 prosent.

I tillegg kan motorer ha en selvstendig effekt opptil 6 km/t, såkalt trillehjelp.

Det betyr motoren på en elsykkel kan yte opp til 27,5 km/t. Men som sagt konstaterte vi at motoren var effektivt et godt stykke over dette på begge syklene.

LES OGSÅ: Fire av åtte elsykler har for dårlige bremser

Politiet: - Ikke fokus på dette i dag

Seksjonsleder Trond Vennatrø ved trafikkseksjonen i Oslo Politidistrikt kjenner ikke til et eneste tilfelle i hovedstaden der elsyklister har blitt stoppet og fått motoren kontrollert.

- Vi har ikke teknisk utstyr som kan måle slikt, og må i så fall få bistand av andre etater.

STOPPER INGEN: Oslo-politiet kontrollerer ikke motoren på elsykler. Foto: HEIKO JUNGE/NTB SCANPIX Vis mer


Ifølge Vennatrø har ikke politiet fokus på elsyklister i dag. Men det kan komme til å endre seg.

- Dette fenomenet er foreløpig i en tidlig fase, og vi har ikke fokus på dette nå. Men når det er sagt, er det viktig å følge med på utviklingen.

Det skal nok godt gjøres for en elsyklist å bryte fartsgrensene. Snarere er det vel mer sannsynlig at en veltrent treningssyklist med en tradisjonell, men toppspesifisert sykkel kan gjøre det.

- Samtidig er det viktig å huske at en elsykkel er tyngre, og dermed vil oppnå større fart enn en vanlig sykkel nedoverbakker, påpeker seksjonslederen.

Barn som vingler rundt og er en fare for seg selv og andre med elsykkel heller har så langt ikke vært et problem i Oslo-trafikken.

- Fra mitt kontorvindu her på Majorstua politistasjon ser jeg i hvert fall bare godt voksne mennesker med elsykkel på vei opp mot Holmenkollåsen, sier Vennatrø.

LES OGSÅ: Bygg din egen elsykkel

Selv småbarn kan bruke elsykkel

Slik det er i dag, kan alle sykle - uansett alder eller trafikkferdigheter. Siden elsykler i lovens forstand er det samme som vanlige tråsykler, kan også sjuåringer bruke dem.

BEGYNNE I DET SMÅ: Foreldre bør tenke seg om før de gir elsykler til barn. Foto: FRANK MAY/NTB SCANPIX Vis mer


En tradisjonell sykkel er jo som oftest relativt grei å ha med å gjøre for større barn.

Med en elsykkel kommer motor, batteri og en rekke innstillinger i tillegg. Dessuten er disse syklene 10-15 kilo tyngre enn vanlige sykler, slik at mange barn nok kan slite med å håndtere dem.

Forholdet mellom egeninnsats og faktisk oppnådd hastighet er helt annerledes, og erfaringene fra Buer ungdomsskole tyder jo på at dette kan skape ulykker.

Dinsides kjøpeguider:
Slik kjøper du ny elsykkel
Slik kjøper du brukt elsykkel

- Aldergrense er problematisk

Burde det være aldersgrense på elsykler? Hulda Tronstad er ikke sikker.

- Vi har ikke aldersgrense på sykler i Norge, og det er vanskelig å skulle regulere dette i lovs form. Her som andre steder bør folk bruke hodet. Foreldre bør vite hva de kjøper til barna sine, og de bør forsikre seg om barna er skikket til å kjøre.

Hun mener det er forunderlig at foreldre setter barn på mopeder som går i 45 km/t uten hjelm, men understreker at det i dag ikke er noe problem med barn og ordinære elsykler.

- Det er mange juridiske problemstillinger å vurdere før man innfører aldersgrense. Vi er åpne for å diskutere en slik grense, men har ikke konkludert på om det er smart, skriver Tronstad.