ØKER: 566 nordmenn kjøpte lastesykler med elmotor i fjor. Prisen passerer ofte 50.000 kroner. Her en tradisjonell lastesykkel. Foto: Ballenbak,&nbsp;<a href="https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">Creative Commons lisens BY 2.0</a>
ØKER: 566 nordmenn kjøpte lastesykler med elmotor i fjor. Prisen passerer ofte 50.000 kroner. Her en tradisjonell lastesykkel. Foto: Ballenbak, Creative Commons lisens BY 2.0Vis mer

Elsykkelsalget i Norge

Betaler gladelig 50.000 for å frakte barna til barnehagen

566 slike solgt i Norge i fjor.

At elyskkel er et produkt som tar av også i Norge, har vi visst lenge. Men først nå kan bransjen presentere en sikker salgsstatistikk.

Den ferske statistikken utarbeidet av Norsk elbilforening viser at det i 2016 ble solgt 35.965 elsykler her i landet. Til sammenligning ble det i 2015 solgt 22.518.

Ifølge Elbilforeningen har salget nær doblet seg hvert år de siste fire årene. Denne utviklingen vil fortsette også i år, mener generalsekretær Christina Bu.

- Vi får trolig rett

- Vi anslo for fire år siden av salget ville komme opp i 70.000 i 2017, for deretter å stabilisere seg. Mye tyder på at vi har hatt rett i antallet, men tiden får vise om tallet stabiliseres, sier hun til Norsk Elbilforenings nettsted Elbil.no.

Sportsbransjen gikk tidligere denne uka ut og sa at de forventer et salg på 80.000 i løpet av inneværende år.

Det er to tendenser som er klare : Vi kjøper dyrere elsykler, og såkalte lastesykler eller transportsykler (elsykler med lasteplan eller plass til barn) er den gruppa som viser klarest økning.

Kjøper elsykkel nummer to

- Jeg tror mange har kommet dit at de kjøper elsykkel for andre gang. Kanskje kjøpte de en rimelig modell første gang, og nå vil de ha noe bedre. Bransjefolk forteller meg at kundene i mye større grad vet hva de vil ha. De har mer kunnskap, forteller Hulda Tronstad, seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Norsk Elbilforening, til Dinside.

Tronstad mener at markedet har endret seg radikalt siden de første elsyklene kom i butikkene.

- Det er ikke lenger bare kvinner over femti som kjøper elsykkel. Nå selges det også dyre treningsmodeller og markasykler som appellerer til et helt annet publikum, sier Tronstad.

50.000 kroner for å frakte barna

Mens du må ut med rundt 30.000 kroner for en fullblods terrengsykler med kraftig elmotor, er lastesyklene enda dyrere.

Ofte må du ut med et sted mellom 40.000 og 50.000 kroner for en elsykkel du kan frakte møblene hjem fra IKEA med eller ungene til barnehagen. Like fullt ble det solgt 566 slike i Norge i fjor, mot bare 62 i hele 2014.

- Men da snakker vi om en erstatning for en langt dyrere bil, avslutter Hulda Tronstad.