Fra en av testene: Her testes sykkelens elektomagnetiske felt. Foto: Amin Akhtar/Stiftung Warentest
Fra en av testene: Her testes sykkelens elektomagnetiske felt. Foto: Amin Akhtar/Stiftung WarentestVis mer

9 av 16 el-sykler får stryk

– Katastrofale resultater, mener testerne.

Den tyske test- og forbrukerorganisasjonen Stiftung Warentest har sammen med ADAC testet elsykler. Syklene er testet for både slitasje og belastninger på ulike deler av sykkelen, samt elektromagnetisk stråling.

Det er i alt 16 elsykler som er testet, og resultatene er nedslående:

– Mer enn halvparten av de testede elsyklene får karakteren "mangelfull", på grunn av graverende mangler, skriver Stiftung Warentest.

  • Fem av syklene tålte ikke belastningstestene og knakk.
  • Tre av syklene falt gjennom på grunn av sviktende bremser, og
  • Fire av syklene sender ut så sterke elektomagnetiske strålinger at de til og med kan virke massivt forstyrrende på sambandsnettet til politi, ambulanse og brannvesenet - i tillegg til radio- eller fjernsynssignaler, i en radius på opptil 100 meter.
Les DinSides tester av elsykler: EcoRide Avenue City og EcoRide Flexible ERS

Kun to av 16 er bra

Stevens E-Courier SX er en av to som får karakteren bra. Foto: Ralph Wagner/ADAC Vis mer
Kettler OBRA RT, en av to som får karakteren bra. Foto: Ralph Wagner/ADAC Vis mer

Til sammen er 16 modeller testet. Kun to får karakteren "bra", og er anbefalt. Dette gjelder modellene fra Stevens og Kettler. Elsyklene fra Giant, Winora og Hercules kommer ut med karakteren "tilstrekkelig":



– Ni av syklene er mangelfulle, og fire av disse burde ikke blitt solgt. Blant modellene med karakteren mangelfull, finner vi både billigmodeller - men også dyre merkemodeller, uttaler Anita Stocker, sjefredaktør i Stiftung Warentest.

Best i test er altså Stevens E-Courier SX og Kettler Obra RT, som du kan se avbildet til høyre. Stevens er ørlite grann bedre enn Kettler.

Syklene fra Giant, Winora og Hercules er "tilstrekkelig", og to fra Kalkhoff og Pegasus er "tilstrekkelig minus", med trekk for stråling.

Du kan se alle modellene som er testet, i tabellen nederst i artikkelen.

– Må være ekstra trygge

Dr. Holger Brackemann, som har ledet testene hos Stifting Warentest, sier at elsykler åpner for at også de som ikke er så trente syklister kan sykle lengre og raskere - og at dette setter enda høyere krav til syklenes sikkerhet.

– Dette markedet er under stadig og dynamisk utvikling. De dårlige testresultatene viser at kvalitetssikringen hos produsentene tydeligvis ikke makter å holde tritt med denne utviklingen, uttaler Dr. Holger Brackemann.

Les også: Advarer mot elsykler - se forskjellen mellom tråsykkel med hjelpemotor og moped med hjelpetråkk

Fra en av testene: Her testes sykkelens elektomagnetiske felt. Foto: Amin Akhtar/Stiftung Warentest
Test av elektromagnetisk felt og stråling. Foto: Amin Akhtar/Stiftung Warentest
Fra testbenken: Bremsetester Foto: Stiftung Warentest
Fra testbenken: Slitasjetester Foto: Stiftung Warentest
Slik er det testet: På sykkelrulle over 20.000 kilometer. Foto: Stiftung Warentest
Styrestang knekker Foto: Stiftung Warentest
Knekk i styrestang Foto: Stiftung Warentest
Stevens E-Courier SX er en av to som får karakteren bra. Foto: Ralph Wagner/ADAC
Kettler OBRA RT, en av to som får karakteren bra. Foto: Ralph Wagner/ADAC


Slik har de testet

Testene omfatter belastningstester på syklene over 20.000 kilometer. Dette er satt opp som en livsløpslengde ut i fra en forventet levealder på syklene på fem år, og at man i gjennomsnitt sykler 11 kilometer hver dag i disse fem årene. Relativt intensiv bruk etter norske forhold det der, sannsynligvis.

Sykkeltestene er satt opp med en 90-kilos syklist i tankene, og det er beregnet at syklene videre skal tåle 10 kilo med bagasje. Sammen med en egenvekt på sykkelen på cirka 30 kilo, er man opp i 130 kilo til sammen.

Fem av syklene tålte ikke belastningene fra denne slitasjetesten, og knakk enten i rammen eller i styret. Tre av elsyklene hadde også for svake bremser.

Flyer/C5R Deluxe og Leviatec/Demission knekker i rammen, og KTM/Macina Eight, Sinus B3 8-G Nexus og Kreidler/Vitality Elite VE3 knekker i styret.

Victoria/Assen, Fischer/E-bike City Pedelec CU 01 og Norma Top Velo har for dårlige bremser.

Flere i Norge også

Det finnes etterhvert en god del elsykler på markedet - også i Norge. Etter en ganske treg start for elsykler her til lands, begynner flere og flere å få øynene opp for dette som alternativ transportmetode. Men det finnes også en jungel av produsenter, og langt fra alle merker fra de store sykkellandene er å finne her hjemme foreløpig.

Winora, Kalkhoff, KTM, Kreidler, Raleigh og Flyer finner vi forhandler på i Norge. Det er mulig de øvrige også er å få i landet, men DinSide har ikke funnet dem i våre søk.

Vil du vite mer?

Du kan se mer om hvordan syklene er testet, i denne videoen (kun på tysk):


Alle testresultatene:

Vis mer