<strong>MEST IRRITASJON: </strong>Treningssyklister skaper mye aggresjon irritasjon blant bilister.  Foto: Colourbox.com
MEST IRRITASJON: Treningssyklister skaper mye aggresjon irritasjon blant bilister. Foto: Colourbox.comVis mer

70 prosent av alle syklister føler seg trakassert

Og de som trener på sykkel har det verst, viser ny undersøkelse.

I dag presenteres Statens vegvesen sin kampanje Del veien, hvor formålet er å bedre samspillet mellom bilist og syklist. Kampanjen baserer seg blant annet på en spørreundersøkelse foretatt av Transportøkonomisk institutt, hvor det kommer frem at hele 70 prosent av alle syklister har opplevd at bilister har kjørt på en aggressiv og truende måte.

Problemet vokser

Bilistene derimot opplever at syklistene ignorerer trafikkreglene, spesielt når det gjelder å sykle uten lys i mørket, kjøre på rødt lys og å glemme å gi tegn. Resulatet er uansett at forholdet mellom syklister og bilister fortsetter å være betent, og skape irritasjon og aggresjon i trafikken, og i noen tilfeller har dette problemet økt i omfang.

Her er hva partene irriterer seg over:

Dette sier syklistene:

  • Bilistene passerer for tett
  • Bilistene bruker ikke blinklys
  • De overholder ikke vikeplikten
  • Bilistene viser at de overser deg
  • Treningssyklister får i større grad kjeft, blir tutet på og sprutet ned med spylevæske
Dette sier bilistene:
  • Syklistene bruker ikke lys i mørket
  • De glemmer å gi tegn
  • Sykler på rødt lys
  • Veksler mellom veg og fortau
  • Sykler på feil side av veien
  • De blir unødvendig hindret av syklistene

Hvordan oppstår ulykkene

I følge spørreundersøkelsen Stagens vegvesens kampanje er basert på, kommer det frem at det uansett ikke er disse irritasjonsmomentene som skaper flest ulykker. Det er det faktum at bilister i liten grad er oppmerksomme på syklister og at syklister på sin side – de er dessuten i klart mindretall – er lite synlige og tydelige i trafikken.

MANGLENDE LYS PÅ SYKKEL: Er det som irriterer bilister aller mest. Foto: Colourbox Vis mer


Begge har skyld

Ulykker skjer svært sjelden når syklister sykler på rødt lys eller sykler i gangfelt, men i kryssituasjoner, der bilister overser syklisten. Dette kan skyldes at syklisten glemmer å gi tegn eller ikke bruker refleks eller lys, mens bilisten ikke er flink nok til følge med i høyresvingen, eller ved kryss mellom avkjørsler og gang-/sykkelveger.

Forvirrende vikepliktsregler

I spørreundersøkelse kommer det frem at det dessuten hersker stor forvirring om vikepliktsreglene mellom bilist og syklist, og at det er spesielt bilistene som er usikre på hva som er riktig. Selv kampanjer fra staten og endringer i regelverket som i at syklister har fått ubetinget vikeplikt for bilister når de syklet fra fortau og ut i vegbanen, har ikke ført frem.

FORVIRRENDE: Mange bilister er usikre på hva slags vikepliktregler som gjelder. Foto: Colourbox Vis mer


Syklistene har det verst

Spørreundersøkelsen viser også at det er syklistene som har det verst og at det sannsynligvis er et mindretall av bilistene som er aggressive ovenfor syklister. Den jevne bilist opptrer stort sett «etter boka».

Dette opplever bilstene som urettferdig

Det som plager mange bilister uten at det nødvendigvis resulterer i aggressiv oppførsel, er at syklistene bruker vegen og fortauet om hverandre, noe bilistene opplever som «urettferdig» fordi syklisten kommer fortere frem. Og spesielt irriterende er det når dette resulterer i hindringer i trafikken for bilisten.

FINGER'N: Mange syklister har opplevd dette. Foto: Colourbox Vis mer


Treningssyklistene skaper mest agggresjon

Likevel er det treningssyklistene som skaper aller mest irritasjon blant bilistene, og det selv om de utgjør et lite mindretall av syklistene. Det som spesielt irriterer bilisten er treningssyklister på landeveien som sperrer trafikken og ikke bruker gang- eller sykkelveier når det finnes.

Løsninger

Resultatene fra undersøkelsen antyder at det er dårlig tilrettelegging for syklistene og ulogiske trafikkregler som skaper mest problemer, og at løsningen må være å bevisstgjøre bilisten på at syklisten er kommet for å bli, samt at syklistene må gjøre mer for å bli synlige i trafikkbildet.

Statens vegvesen sin kampanje «Del veien» tar utgangspunkt i Transportøkonomisk institutts undersøkelse «Krig og fred – En spørreundersøkelse om samspill og konflikter mellom biler og sykler», og er basert på svar fra medlemmer av Falck sykkelregister (1725 personer), Syklistenes Landsforening (2031 personer) og Norges Automobilforbund (1196 personer).