Vis mer

Understellsspyling - er det noe du bør gjøre?

Bør du ta understellsspyling på bilen? Eller kan du fikse det selv?

Det er mye salt og skitt som setter seg under bilen etter en lang vinter med kjøring på saltede veier. Og om dette blir liggende, betyr det gode vekstforhold for rust. Derfor er det viktig å huske å vaske bilen under også.

– Ja, i mange tilfeller er det lurt med en understelsspyling, det er viktig å holde bilen ren under, slik at det ruster litt mindre. Hvis det ligger skitt og søle under bilen, vil fuktigheten gjøre at det kan begynne å ruste, sier Oskar Schiøtz, daglig leder av Buskerud Antirust til DinSide.

Hvorvidt du behøver å gå til en spesialist for å spyle bilen under, er imidlertid ikke like sikkert.

– Det er et godt forsøkt på å få unna skitt og salt som har satt seg i løpet av vinteren, men om det er en garanti for at det blir ordentlig rent, det er det vel ingen som gir. Men det er selvsagt bedre enn å ikke gjøre noe, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Her kan du se hvilke biler som har best og verst rustbeskyttelse

De største problemene er med bremsene

Det største problemet forbundet med understell og salt, dreier seg om bilens bremser. Rust på baksiden av bilens bremseskiver og i hjulbuene er de mest vanlige rustproblemet de ser på EU-kontrollene.

– I gamle dager var folk flinke med hageslangen, og gjorde rent i hjulbuer og rundt bremsene, men nå viser det seg at rust der er på topp i EU-kontrollene, sier Engebretsen.

For å komme til baksiden av bremsene, må du spyle mellom bremseskiva og bremseskjoldet. Problemet med en vanlig underspyling er ifølge Engebretsen at du ikke kommer skikkelig til der det behøves.

– Du kommer ikke til på baksiden av bremseskiven med underspyling, da må en gjøre det selv, sier Engebretsen.

Selv gjør han ordentlig rent på baksiden av bremseskivene i forbindelse med hjulskift, da det er en fin anledning til å komme skikkelig til.

Se vår videoguide: Her sjekker du bilen for rust

Sjekk dette før understellsbehandling

Det er altså rust som er den store faren ved å ikke ivareta bilens understell godt nok. Det er imidlertid ikke sikkert at du skal løpe til første og beste verksted og foreta en understellsbehandling.

– Det går an å ta en understellsbehandling, men da skal du avklare med merkeverksted først, slik at du ikke tukler med garantien, sier Engebretsen til DinSide.

Hos noen merker vil nemlig garantien opphøre dersom du gir bilen en ny understellsbehandling - eller altså en antirustbehandling. Dette er selvsagt kun relevant for biler med fortsatt garanti.

– Fabrikanten gir en rustgaranti, hvor du må ha bilen på service - og da skal de sjekke dette. Hvis det er antydling til rust, skal det tas på garantien, sier Engebretsen.