Ville du slått til på dette? Vi anser det som lite sannsynlig. Foto: Elkjop.no
Ville du slått til på dette? Vi anser det som lite sannsynlig. Foto: Elkjop.noVis mer

Noe pristull må vi tåle

Vi skal overvåke nettbutikkene, men noe må du faktisk finne deg i.

«Det sier seg selv at en iPhone, iPad eller en enkel kabel ikke koster 99.999 kroner.»


Norge topper den nordiske statistikken over netthandel, og i overkant av 1,7 millioner nordmenn handlet på internett i fjor. Vi kjøpte varer for 18 milliarder kroner, en økning på 43,8 prosent fra året før.

Dette i seg selv er god grunn til å gå disse butikkene nærmere etter i sømmene slik at vi avdekker feil eller brudd på lovene som beskytter deg som forbruker. Netthandel har blitt et viktig fagområde for DinSide og våre lesere, og i løpet av de siste årene har det vist seg at det er mange problemstillinger å ta tak i.

Noen ganger oppdager vil lokketilbud, altså tilbud som skal lokke deg inn i nettbutikkene, eller i varehusene, men hvor det så viser seg at varen ble altfor fort utsolgt, eller i verste tilfelle, aldri fantes i butikken overhodet. Denne salgsteknikken vil vi selvsagt til livs.

Noen ganger oppdager vi tilbud som ikke er tilbud. Butikkene reklamerer med avslag og rabatter som av og til viser seg å være langt unna noe som kan kalles prisavslag, men tvert imot en pris over ordinær pris av det andre butikker kan tilby. Dette vil vi fortsette å følge med på og advare mot.

Kristina Picard er økonomiredaktør i DinSide. Foto: Astrid Waller Vis mer


Og noen ganger oppdager vi at varene får en helt annen, og som regel høyere, pris når de havner i den virtuelle handlekurven. Dette betyr at du som kunde betaler mer enn du ble forespeilet, enten på grunn av feil i nettbutikkens systemer, eller fordi det dukker opp skjulte kostnader som frakt og spedisjonsgebyrer før endelig betaling. Dette vil vi fortsette å gjøre deg oppmerksom på.

Men noen feil velger vi å overse. Vi ønsker ikke å arrestere nettbutikkene hver gang det forekommer en liten, og som regel ganske åpenbar, feil. Noen av de tipsene DinSide-redaksjonen mottar vedrørende netthandel, havner rett i papirkurven. Det gjelder spesielt når produkter som er til salgs i nettbutikkene, begynner å komme opp i astronomiske summer.

Det sier seg selv at en iPhone, iPad eller en enkel kabel ikke koster 99.999 kroner i det norske markedet i dag. Det er i det hele tatt svært få varer i norske nettbutikker som kommer opp i så svimlende summer. Men enda viktigere så er det ingen som vil slå til på et "tilbud" av denne typen. Det er rett og slett ganske tydelig at det er en midlertidig feil i nettbutikkenes systemer.

Skulle du likevel være så uoppmerksom eller uheldig å putte et slik produkt i handlekurven, dukker det som regel opp med den riktige prisen når det først havner der. Og skulle du til tross for dette klare å kjøpe en mobillader til 99.999 kroner, og det viste seg at dette beløpet passerte betalingskontrollen i banken fordi du tilfeldigvis hadde mottatt tidenes julebonus bare dager i forveien, ja, så kan vi garantere deg at du ville hatt en god sak. I Elkjøps tilfelle kunne du bare benyttet deg av 30 dagers åpent kjøp og fått pengene tilbake.

Slike åpenbare feil utgjør ingen trussel for forbrukerne. Det riktige og mest effektive er å si fra til butikkene selv slik at de kan gjøre noe med det og bedre sine systemer.

Ingen er ufeilbarlige. I nettbutikker, som i alle fysiske butikker og varehus, vil det fra tid til annen forekomme feil, enten menneskelige eller som følge av svikt i systemene. Disse feilene blir imidlertid mye mer tydelige når de dukker opp på en skjerm i stedet for nederst på en hyllerekke innerst i et varehus. Nettbutikker har andre tekniske utfordringer enn vanlige butikker, og derfor tar de fleste nettbutikker også forbehold om feil i sine kjøpsvilkår dersom du leser den lille teksten.

Så gjelder det å finne ut hvor grensen skal gå. Noen ganger blir det gjort feil som er vanskeligere å oppdage, som da MPX rotet med prisen på en populær, og vanligvis ganske dyr, PC. Forbrukerrådet var tydelige på at selv om det var snakk om en betydelig prisreduksjon, eller i dette tilfellet en feil, så hadde forbrukeren ingen god mulighet til å oppdage feilen fordi vi i dag stadig eksponeres for svært gode tilbud. Men enkelte lesere var av en annen oppfatning. De mente at salget av PC-en gikk så bra fordi kundene forstod at tilbudet var for godt til å være sant og spekulerte i dette.

Med utstrakt bruk av rabattkoder og kickback-ordninger står vi også overfor nye utfordringer innen netthandel. Vi kan love deg at vi skal fortsette å følge nøye med, men for å klare det må vi overse bagatellene. Ikke vær redd for å tipse oss - men noen feil må du faktisk tåle.