<b>NY NORGESBIL?</b>Nye BMW X1 kommer i 2015. Den vil bli basert på den nye plattformen med forhjulsdrift eller 4x4, som nye Mini og 2-serie Active Tourer. Foto: AUTOMEDIA
NY NORGESBIL?Nye BMW X1 kommer i 2015. Den vil bli basert på den nye plattformen med forhjulsdrift eller 4x4, som nye Mini og 2-serie Active Tourer. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Nå får denne SUV'en forhjulstrekk!

Her er BMWs nye X1. Se bildene!

I 2015 bytter BMW ut den svært populære små-SUV-en X1 med en helt ny bil.
Andre generasjon X1, som vil få kodenavnet F48, er nå på en tøff vintertest hvor våre spionfotografer greide å fange den.

FORHJULSTREKK: Neste generasjon BMW X1 er nå på vintertest under tøffe forhold. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Helt ny plattform

Den vil bli litt lengre og noe lavere enn dagens X1, som var den mestselgende premium-SUVen på det europeiske markedet i 2010. Men ellers blir det store forandringer.

Neste X1 får nemlig en helt ny plattform. Bakhjulsdrift byttes ut til fordel for den nye BMW UKL-plattformen, som også deles med nye Mini.
Det betyr i utgangspunktet forhjulstrekk, men selvsagt vil xDrive bli tilgjengelig for alle som ønsker firehjulstrekk i form av et Haldex-system.

Den nye plattformen vil også bety at det frigjøres mer plass innvendig, og akkurat det er noe X1-folket vil sette pris på.

MINI-SUV: Selv under mye kamuflasje er det lett å kjenne igjen de nye BMW-linjene. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Nye motorer

Interiøret vil bli betydelig oppgradert, og den vil dele mye av de samme delene som den nye BMW 2-Serie Active Tourer og nye Mini Countryman.
Under panseret blir det motorer med tre- eller fire sylindre - både i form av bensin og diesel. En helt ny tresylindret 1,5-liter Twinpower-motor kan gi krefter fra 122 til 224 hester.
BMW vil etter alt å dømmme ikke tilby sekssylindret motor i sin minste SUV - eller "SAV" (Sport Activity vehicle) som BMW selv ynder å kalle det). Litt synd, for da forrige generasjon X1 kom i 2009 med 28i-motor og 204 hester, kalte vi den "Mikroverstingen".

STØRRE: Den blir litt lengre og litt lavere enn dagens modell. Foto: AUTOMEDIA Vis mer