Konklusjon

Beetle eller Mini? Spørsmålet er enkelt å svare på – i allefall dersom du er ute etter ekte nostalgia.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Beetle er den ukronede vinner hva gjelder plass og komfort. Langturer for to er en drøm, mens langturer for fire er en mildere form for tortur i Beetle enn hva det er i Mini. Men for to byr Beetle på gode seter, lavt støynivå og komfortabel fjæring.

Men kjøregleden glimrer med sitt fravær. Beetle sine runde former, og – nok i Volkswagens øyne – vågale dashbord greier ikke å kamuflere at Beetle tross alt er en Golf.

En pris å betale

Da er det annerledes i Mini. Hver kjøretur er et høydepunkt, hver sving en glede og hver ujevnhet et mareritt. Det er nemlig prisen du må betale i Mini. Det stive understellet gjør bilen stiv og stutt i byen, setene er langt fra de beste vi har satt oss ned i og støynivået er høyere enn i Beetle.

Plassen for fire er dessuten begredelig, men to har det svært rommelig i Mini.

De finansielle aspekter

Også er det de finansielle aspektene – og det er her Beetle fullstendig mister grepet. For en Beetle 1,6 med 102 hester og skrapet for utstyr må du nemlig punge ut med 215.200 kroner. For denne summen får du ESP, og ingen ting annet. Elektriske vindusheisere er ekstra, sentrallås likeså. Så skrapet som Beetle er, er det nesten forunderlig at utsyr som setvarme og elektrisk og justerbare speil er standard.

Mini One – i utstyrvariant Salt – er rimeligere enn Beetle. Rett under 200.000 kroner må du ut med, og da er utstyrsnivået høyt. Elektriske vindushevere, speil og fjernbetjent sentrallås for å nevne noe. Synd er det at Mini ikke leverer ESP som standard – kun antispinn.

Kistelokket spikres

Dermed burde kistelokket etterhvert lukke seg over en av bilene og for vår del er det Beetle som må gravlegges. Grunnen er enkel; Mini er bygget av entusiaster og bygget opp fra grunnen av, Beetle er bygget på bakgrunn av økonomiske kalkyler – og er ikke noe annet enn en Golf med et litt rundere karosseri.