I butikken får du med et smil og god service på kjøpet. Foto: BERIT B. NJARGA
I butikken får du med et smil og god service på kjøpet. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Gigantene vil ikke følge etter Siba

Elkjøp, Expert og Lefdal har ingen planer om å gjøre det enklere for deg.

De fleste orienterer seg på nett før de kjøper elektronikk og andre elektriske artikler. Siste nytt innen PC og mobiler er typiske produkter vi følger nøye med på, opplyser Elkjøp. Prispresset er stort og nettbutikkene endrer prisen opptil flere ganger daglig.

Nylig skrev DinSide at Siba fjerner butikkprisen, og gir deg samme pris uansett om du handler på nett eller i butikk. Men de store kjedene har ingen planer om å følge etter.

Papirpriser

Både Lefdal og Elkjøp opererer med papirpriser på varehyllene. Dette vanskeliggjør hyppige prisendringer, hevder de. Ingen av aktørene har planer om å erstatte dagens papirprissystem med det første.

– Elektronisk prissystem er foreløpig så dyrt at en slik investering kan gjøre produktene dyrere for kundene. Vi jobber kontinuerlig med å gjøre prisene lavere for kundene våre og vil alltid velge den rutinen/det systemet som støtter vår lavpriskultur, sier Trond Samuelsen, direktør Lefdal Elektromarked AS.

– Papirpriser er en vedlikeholdsjobb som må gjøres korrekt slik at kunden møter samme pris på hyllen og i kassen. I dag gjør vi dette flere ganger i uken, men ikke 24 timer i døgnet, slik som vi gjør på nett. Vi oppfordrer kunden til alltid å sjekke pris og vi jobber for å møte kundene med de laveste prisene alltid og overalt, avslutter Samuelsen.

Elkjøp hevder dessuten at de er mer opptatt av å være billigst, enn at prisen skal være lik.

– Vi skal være billigst, og det er ikke forenelig med å ha lik pris overalt, sier Åshild Indresøvde, kommunikasjonssjef i Elkjøp Nordic.

– Prisene på nettet endrer seg flere ganger daglig, og det klarer vi ikke å følge opp i våre hundre butikker, forklarer hun.

Dårlig unnskyldning

Siba mener at papirpriser bare er en dårlig unnskyldning fra de store kjedene.

– Vi har heller ikke elektronisk prissystem, sier Victor Bengtsson, landsjef i Siba Norge.

– Når vi endrer prisen i nettbutikken, endres også prisen i kassesystemet i realtid. De ansatte i våre butikker endrer papirprisene fortløpende. Vi prøver å holde det oppdatert mot nettprisene så godt det lar seg gjøre, fortsetter han.

Prisen kan dermed endre seg fra du henter varen i hylla, til du kommer frem til kassa.

– Da får du uansett internettprisen når du skal betale, og det er jo bare en hyggelig overraskelse. Det hender unntaksvis at varen blir satt opp i pris på nettet, men da vil kunden betale den lavere prisen som var oppgitt i butikken, forsikrer Bengtsson.

Siba har riktignok bare fem butikker mot Elkjøps nærmere hundre. Det er like fullt en manuell jobb som utføres i Sibas butikker.

Pål Trudeng håper du forstår at det er dyrere i butikken. Foto: Expert Vis mer


Kundene forstår

Expert har heller ingen planer om å endre sin prisstrategi, men har stor tro på at kundene ikke har noen problemer med dette.

– Det koster mer å drive en fysisk butikk og ha personale som yter personlig service. Det tror vi kundene forstår, sier Pål Trudeng, nordisk kategori- og innkjøpsdirektør i Expert.

– Det er heller ingen hindre for at kunden kan være spekulativ og bestille varen på nett etter at de har oppsøkt butikken, fortsetter han.

Les også: Ekspert tapte viktig TV-dom.

Lokale forskjeller

I tillegg til at prisene er forskjellig på nett og i butikk, opplyser både Expert og Elkjøp at de opererer med forskjellig pris ulike steder i landet.

– Det er ikke nødvendigvis lik pris hos Elkjøp på Otta og i Lillehammer, avslører Åshild Indresøvde.

– Vår forretningsfilosofi bygger på lokal konkurransekraft. Butikkene orienterer seg mot konkurrenter i sitt lokalmarked, i tillegg til nettbutikkene, forklarer hun.

Det hele kan med andre ord oppleves ganske paradoksalt. Elkjøp ønsker å være billigst, men ikke nødvendigvis akkurat der du skal handle. Bor du et sted med lite konkurranse er det derfor desto større grunn til å handle på nett. Bruk heller [email protected] tjenesten til Elkjøp, eller tilsvarende fra de andre kjedene.

Åshild Indresøvde tar gjerne en diskusjon på pris når du er innom butikken. Foto: Elkjøp Vis mer


Les også: Elkjøp frykter nye konkurrenter i 2015.

Tar diskusjonen

Elkjøp oppgir at omlag 75 prosent av vareutvalget har lik pris på nett og i butikk. Og der det er avvik, er de åpne for å diskutere.

– Vi tar gjerne diskusjonen i butikken, sier Indresøvde.

– Det er dessuten sjelden snakk om store avvik. Noen kampanjer gjelder riktignok bare i nettbutikken, og da skal ikke selger ta diskusjonen i butikken. Her har vi kanskje ikke vært flinke nok til å markere dette tydelig nok på nettsiden, men det skal vi bli bedre på, avslutter hun.

Expert sier at de matcher priser fra både konkurrenter og egen nettbutikk.

– Vi kan matche prisen på oppfordring fra kunden, men vi har ingen prispolitikk som sier at vi skal gjøre det, avslutter Trudeng i Expert.

Les også: Derfor bør du prute på prisene.