<B>NESTEN PÅ FELGEN:</B> Vanligvis ville slike skråstilte hjul vært forbundet med en eller annen form for ulykke. I Japan er det kultur. Bilkultur.
NESTEN PÅ FELGEN: Vanligvis ville slike skråstilte hjul vært forbundet med en eller annen form for ulykke. I Japan er det kultur. Bilkultur.Vis mer

Fullstendig skakkjørt - men på en god måte

Japanerne gjør dette med vilje.

Hvis vi sier "鬼キャン" sier du mest sannsynlig "hæh?". Det er ikke så rart. Tegnene er japanske, betyr "oni-kyan", og står for noe av det rareste vi har sett innen bilkultur på lang, lang tid.

Begrepet blir på norsk noe slikt som djevel-camber, og da vil kanskje de bilkyndige nikke anerkjennende med hodet. "Camber" er betegnelsen for skråstilling av bilhjul, og når en altså kaster djevelen inn i miksen blir resultatet så hinsides skjevt som det du ser på bildet over, og på videoen og bildespesialen under.

Mindre kontakt vekker mer oppsikt

Oni-fenomenet en slags kombinasjon av to japanske bilsubkulturer. Den ene, såkalt drifting, går ut på at en skal få bilen til gli, eller drifte, så langt som mulig, mens den andre, med det fengende navnet VIP-style, har til hensikt å modifisere japanske, bakhjulsdrevne luksusbiler for å gjøre dem enda mer oppsiktsvekkende, luksuriøse og "moteriktige".

I driftekulturens spede begynnelse var det ikke alle som hadde tilgang til dyre, spreke biler, men de ante råd likevel. Ved å gi hjulene såkalt negativ camber, det vil si at de skråstilles slik at de heller innover mot bilen, ble kontaktflaten mellom dekket og asfalten mindre.

Dermed krevdes det også mindre av motoren for å få bilen til å gli over veidekket, og slik kunne også de ressursfattige kjenne gleden av å miste kontrollen over bilen på kontrollert vis.

Etterhvert forsvant de skråstilte hjulene fra driftemiljøet, før det slo rot blant de godt styla VIP-bilene.

Ekstremt skråstilling

Her kan det se ut som utøverne (vi holder oss til sportsterminologien) forsøker å senke bilen så mye at karosseriet nesten skraper borti underlaget, samtidig som hjulene skal skråstilles så mye som overhodet mulig. Resultatet er oppsiktsvekkende på så mange plan at hjernen sliter litt med å behandle bilder og video som ser helt feil ut, og selv om vi fortsatt har til gode å finne ut hvordan disse bilene svinger uten å ødelegge skjermer eller dekk, er det åpenbart at det er mulig.

NESTEN PÅ FELGEN: Vanligvis ville slike skråstilte hjul vært forbundet med en eller annen form for ulykke. I Japan er det kultur. Bilkultur.
SÅNN KAN DET GJØRES: Denne bilen kan faktisk kjøre ...
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(Artikkelen fortsetter under bildeserien)

Dekkflaten blir særdeles dårlig utnyttet, og i de beste, eller verste, tilfellene er det så lite som et par tommer per dekk som står bak det lille veigrepet bilene måtte ha. Det er omtrent som om du hadde satt sykkeldekk på en motorsykkel...

Ifølge nettstedet 7tune.com får en best effekt av cambervinklingen ved å la den øverste og ytterste delen av dekkprofilen være på linje med skjermkanten, mens den nederste delen stikker så langt ut fra bilen som mulig - i visse tilfeller med en vinkling på mellom 10 og 15 grader.

Videobeviset

SÅNN KAN DET GJØRES: Denne bilen kan faktisk kjøre ... Vis mer


Noen biler bruker luftfjæring for å vri hjulet innover, noe som kan bety at det er mulig å justere vinkelen på fjæringen fra innsiden. Det forklarer i så fall hvordan disse djevelske bilene kan navigere seg gjennom svingete veier og smalere gater.

DinSide har tidligere skrevet om konseptbiler som F400 Carving, hvor cambervinkelen varierer automatisk i forhold til kjøreforhold, fart og så videre. I motsetning til sine japanske slektninger, er hensikten med F400 å bedre kjøreforholdene, ikke å gjøre dem verre.

Sjekk videoen der en intetanende turist oppdager en djevel-camber-bil på japanske veier: