<b>INGEN FLUKT:</b> Selv om VW har vært i hardt vær det siste året, står de fortsatt på tronen når det kommer til solgte biler.  Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB Scanpix
INGEN FLUKT: Selv om VW har vært i hardt vær det siste året, står de fortsatt på tronen når det kommer til solgte biler. Foto: JULIAN STRATENSCHULTE/dpa/NTB ScanpixVis mer

En av tre nordmenn vil ikke vurdere Volkswagen i fremtiden

Det viser tall fra undersøkelsen AutoIndex 2016.

I undersøkelsen deltok 12.993 norske bileiere, som blant annet har svart på spørsmål om deres forhold til VW-gruppen.

Undersøkelsen er utført på bakgrunn av en rekke skandaler som det siste året har kommet til overfalten.

Først ut var Volkswagen, som på mange måter har brutt isen for både etterforskning og ytterligere straffesaker. Tilbakekallingen som fulgte rammet nesten 150.000 biler, bare i Norge.

Usikker på hva vi snakker om? Her er typiske spørsmål og svar omkring VW-skandalen.

- Totalt mener 32,5 prosent av de spurte at saken er så alvorlig at de helt sikkert ikke vil overveie eller kjøpe et VW-produkt i fremtiden, forteller Svein Ola Hope, representant for Loyalty-group, som står bak undersøkelsen.

Har ikke påvirket salget

For selv om «bare» 67,5 prosent sier de ikke bryr seg, virker det heller ikke som at nybilkjøperne har mistet interessen for VW ennå på salgsstatistikken.

For til tross for noe som kan virke som en uendelig serie skandaler, ligger fortsatt Volkswagen på toppen av salgsstatistikken. Det gjør de også i Norge hittil i år, selv om det har vært en marginal nedgang.

Bare i april økte Volkswagen salget med 2,9 prosent, foran Toyota som økte salget med 4,1 prosent.

Frem til 1. mai leverte gruppen ut hele 3,4 millioner biler globalt.

Men hvorfor er det slik? Er nordmenn veldig tradisjonelle i valg av bilmerke? Ja, mener Anders Hovde, som jobber med analyse av nybilsalget i TNS Gallup, sier til Dinside at nordmenn generelt er ganske tradisjonelle og trygghetssøkende i valg av bilmerke.

Dessuten har Volkswagen de siste årene vært det dominerende personbilmerket i Norge og de har et stort forhandlernett. Hovde hevder og at nybilkjøperne oppfatter Volkswagen som en produsent av kvalitetsbiler med god annenhåndsverdi og et bredt modellutvalg.

Variasjon i reaksjon

MEST SOLGT: Volkswagen Golf er den mest solgte, like bak Toyota Corolla som er verdens mest solgte bil. Foto: Knut Moberg Vis mer


Selv om Volkswagen-eierne sier de i fremtiden ikke kommer til å velge tilsvarende merke, reagerer blant annet eierne av Audi og Skoda med at dette ikke har noe å si for deres fremtidige produkt.

- Nærmere 20 prosent av norske bileiere sier de har fått et mer negativt inntrykk av VW-gruppen, forteller Hope videre.

- Sterkest ut kommer dette til uttrykk blant Lexus-eiere. Der er andelen 29 prosent.

Ikke alene om jukset

Det er heller ingen overraskelse at hele 70 prosent av de spurte ikke tror VW-fabrikkene er alene om å jukse.

Og det hadde de jo helt rett i. I etterkant av VW-skandalen har det dukket opp flere skandaler i bilbransjen. Blant annet innrømmet Mitsubishi utslippsjuks i april.

I tillegg kommer det som er hittil verdens største tilbakekalling etter at det er blitt funnet feil på kollisjonsputene i en rekke biler. Hele 287 millioner kollisjonsputer kan være berørt.

LES OGSÅ:
Sjekk om din bil er rammet
EU-kommisjonen vedtar straffeforslag
Kjøpte Tesla, fikk bot for høyt utslipp