Det startet 15. april 1998

For ti år siden ble DinSide lansert som en gratis nettside i forbrukernes tjeneste. Det er evigheter i et internettperspektiv.

«... nyttig, uhildet og fremfor alt: GRATIS! »


- Jeg husker, da vi skulle demonstrere for våre eiere, 15. april 1998, hadde de en annen nettleser enn oss. Ingenting fungerte. Så jeg stod med en flippover og tegnet og forklarte hvordan det hele ville sett ut om de hadde hatt en annen nettleser.

Hva synes du om DinSide? Hva kan bli bedre? Skriv din hilsen eller kommentar nederst i saken

Dette forteller gründer, mangeårig ansvarlig redaktør og administrerende direktør Bernhard Steen, om lanseringen av DinSide.no for ti år siden.

Her er en dose DinSide-retro

Taket er sprengt

Bernhard Steen, den gang han var sjef for DinSide. Bildet er fra 2003. Vis mer
Jon Erland Madsen har vært redaktør for DinSide, og er fortsatt ansatt i Aller Internett. Bildet er fra redaktørtiden i 2002. Vis mer


Nettsidene du nå besøker ble første gang tilgjengelig for leserne 15. april 1998. DinSide fikk mye omtale i starten, men vekstkurven var neppe egnet til å imponere i dagens nettverden. Den første sommeren jublet redaksjonen over helgetall på to hundre visninger.

- Vi trodde at – dersom vi nådde 250.000 brukere I MÅNEDEN – hadde vi nådd taket. Dette var beregnet med utgangspunkt i at de største nisjebladene, som tross alt stod i ALLE Narvesen-kiosker, var under dette, forteller Steen.

I dag har DinSide cirka 500.000 brukere innom hver eneste uke.

- Idéen om DinSide var helt rasjonell, den. Og det er bemerkelsesverdig at tilsvarende nettsteder som driver utbredt produkttesting ikke finnes i våre naboland. I England og Tyskland er de betalingstjenester, sier tidligere DinSide-redaktør Jon Erland Madsen, som også var med helt fra den spede begynnelse som DinSides første økonomiredaktør.

Godt og gratis


Tanken bak DinSide var å skape et nettsted for kjøpere, der innholdet skulle være nyttig, uhildet og fremfor alt: GRATIS!

Disse tre stikkordene gjelder fortsatt, men ellers har mye forandret seg.

Viktigst er det faktum at staben lager stadig bedre og flere artikler med de testene og rådene du trenger i hverdagen. Du som leser DinSide får også fortsatt det lille ekstra i form av et stadig voksende utvalg av nyttige og praktiske verktøy, samt utvalgte humoristiske observasjoner fra verden rundt oss.

Hva vil du lese mer av på DinSide? Fortell oss i debatten nedenfor

Bobletider

De første eierne trodde det skulle være en relativt rask jobb å gjøre butikk av DinSide. Les om dette i Digi, fra like før lanseringen i 1998.

Helt som skissert her gikk det ikke. Runder med oppkjøp, salg, nedskjæringer og store kutt i staben fulgte i de mest turbulente årene for norske nettsatsninger.

- Uten en viss optimisme, hadde vi ikke startet, hadde vi ikke fått inn de fantastiske medarbeiderne, og hadde vi nok gått nedenom og hjem i 2002, forklarer Steen.

DinSide er ikke lenger et lite magasin som må klare seg selv. Siden 2004 har DinSide vært eid av Aller, en av Nordens største forlagshus. Aller Internett som DinSide er en del av, består nå av omkring 120 ansatte.

Du husker det ikke før du får se det - her er en dose DinSide-retro

Andre om DinSide

«- Vi har samarbeidet med DinSide siden 2000, og det har vært et nyttig og godt samarbeid hele veien. Det har blant annet ført til at vi flere ganger vært i forkant når ny teknologi har kommet på markedet. Vi gratulerer så mye med dagen. Solveig Barstad, programleder i TV2 hjelper deg »


«- Personlig har DinSide vært til utrolig hjelp gjennom årene, med både huskjøp, bankvalg, oppussing og hvordan finne beste edb-maskinen, telefonen og flatskjermen i heimen + artige duppeditter man bør ha med på reise osv osv. Gratulerer så utrolig mye med bragden å fylle 10 år. Ine Thereze Gransæter, redaktør i KK.no, som også er eid av Aller Internett.»


«- DinSides oppdeling i produkter og tjenester gjør at man får rask og god innsikt i ulike produktområder. DinSide har også bidratt til økt fokus på forbrukermarkedet og forbrukernes rettigheter gjennom sitt arbeid. Forbrukeradvokat Ragnar Wiik»


«- DinSides journalister har veldig stor kunnskap om bil, og er i stand til å stille konkrete og intelligente spørsmål til våre eksperter, for eksempel når det gjelder ny teknologi. Øystein Sponheim, salgsdirektør i BMW Norge AS »


«- Det er en fantastisk bragd å overleve 10 år i dette ulveracet. Det er en sunn og sprek jubilant vi ser, og det er imponerende hva dere har fått til. DinSide er blitt en merkevare med svært godt rykte, og det er en ære å dele hus og firma med dere. Erik Nodland, redaktør i Seher.no, som også er en del av Aller Internett.»


«- Vi tror DinSide på en folkelig og forståelig måte har motivert mange til å bytte leverandør av banktjenester i løpet av disse årene, og det er vi glade for her i Finansportalen. Elisabeth Realfsen, daglig leder og redaktør for Finansportalen, og tidligere journalist i DinSide.»