<b>MANGE AKTØRER INNEN MOBILBETALING:</b> Det fins en rekke tjenester for mobilbetaling - som ikke snakker sammen, og som kan brukes på forskjellige steder. Her ligger mye av problemet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MANGE AKTØRER INNEN MOBILBETALING: Det fins en rekke tjenester for mobilbetaling - som ikke snakker sammen, og som kan brukes på forskjellige steder. Her ligger mye av problemet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Derfor dropper jeg mobilbetaling i 2016

KOMMENTAR: I valget mellom en rekke mobilbetalingstjenester, er bankkort fortsatt det enkleste betalingsmiddelet.

Utvikling er stort sett positivt, men enkelte ganger går utviklingen litt i rykk og napp. Det er ikke alltid det nye oppleves som et fremskritt - i det minste ikke med en gang. Noen ganger tar utviklingen kanskje ett skritt tilbake, før den tar to skritt frem.

Det er nettopp slik utviklingen av mobilbetaling har utartet seg så langt. Mobilbetaling oppleves ikke som noe som gjør livet enklere, heller tvert imot.

Noen av aktørene har måttet ta ett kraftig steg tilbake - dette gjelder eksempelvis samarbeidsprosjektet ValYou, som Telenor og DNB la på is i desember i fjor.

I dag fins det flere forskjellige løsninger for å betale med mobilen, som nettopp er ett av hovedproblemene:

Ønsker man derimot å betale med mobilen i nettbutikken til G-sport, eller i kassa på Bunnpris, er det Mcash som gjelder. Og i kassa på Rema 1000 må du bruke betalingsappen MobilePay. Og skal du sende penger til en venn ved hjelp av en betalingsapp, nytter det ikke om du har eksempelvis Vipps, hvis ikke mottakeren har samme appen.

Bruker du mobilen til å betale med? (Avsluttet)
Nei, aldri(80%) 6582
Ja, av og til(17%) 1433
Ja, hele tiden(3%) 217
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


I høst gjennomførte Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) en spørreundersøkelse om betaling med mobiltelefonen. Denne undersøkelsen bekrefter at bruk av mobilen i stedet for bankkort i fysiske butikker, er minimal.

At mobilbetaling fortsatt er en relativt ny tjeneste, er nok noe forklaringen. Men at man må velge mellom flere mobilbetalingstjenester avhengig av hvor man skal betale, kan fort gjøre det mindre fristende å pensjonere bankkortet.

I Sverige har de, i motsetning til i Norge, valgt én felles løsning for mobilbetaling. Dette gjorde de allerede i 2012. Seks svenske storbanker, som skal ha rundt 94 prosent av det svenske bankmarkedet, gikk sammen om betalingsappen Swish. Appen skal i dag ha rundt 3,9 millioner brukere. Så skal det sies at denne appen ikke kan brukes i fysiske butikker, men til venneoverføringer, betaling til selskaper eller organisasjoner, og til betaling i nettbutikker som har gjort dette tilgjengelig for kundene.

BANKKORT, JA TAKK: Fortsatt er bankkort det beste valget. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Også i Norge har finansorganisasjonen Finans Norge uttalt at dette er noe de jobber for, i form av en felles infrastruktur for alle banker som skal løse jungelen av betalingsapper. Om dette faktisk skulle bli en realitet, skal man kunne betale på tvers av de forskjellige betalingsappene.

Før dette eventuelt skjer, noe som virker som et noe fjernt scenario tatt i betraktning konkurrasnen mellom aktørene i dagens marked, velger jeg å betale med bankkort. For det er tross alt ikke slik at jeg trenger bankkort fra flere forskjellige banker, for å få betalt der jeg vil:

Med ett og samme bankkort betaler jeg både i dagligvarebutikken og på nett. Her er mobilbetalingens hovedproblem i 2016 - slik det fungerer i dag, oppleves det i de fleste tilfeller som vel så enkelt å bruke kort, som å betale med mobilen.

Så gjenstår det å se om forsker Dag Slettemeås i SIFO får rett i sine spådommer, om at mobilbetaling ikke vil ta ordentlig av før i 2020.