<b>Dyr Peugeot</b>Peugeot 1007 ble kun produsert i 5 år, og kostet 125 000 kr per bil. Det er dårlig butikk. Foto:  Peugeot
Dyr PeugeotPeugeot 1007 ble kun produsert i 5 år, og kostet 125 000 kr per bil. Det er dårlig butikk. Foto: PeugeotVis mer

De største tapsprosjektene i moderne tid

Tallene ingen av bilprodusentene vil snakke om.

Det koster å utvikle en ny bil. Ikke nok med det, etter all testing og utvikling, må noen kjøpe bilen også. Slik at fabrikken tilslutt sitter igjen med et fint lite overskudd.

Forhåpentligvis. For det er ikke alltid det går slik, faktisk er noen biler som så dyre å utvikle, eller selger så lite (eller en kombinasjon av begge faktorer) at fabrikkene taper milliarder av kroner på dem.

>> Ut og kjøre? Sjekk vær- og føreforhold

Tause fabrikker

Det amerikanske Wallstreet-firmaet Bernstein Research har gått systematisk til verks, og prøvd å avdekke hvor store summer bilfabrikantene egentlig har tapt på sine fiaskoprosjekter.

Problemet er at bilfabrikantene helst ikke vil offentliggjøre slike tall, så ingen av disse summene kan bekreftes hundre prosent. Siden det er et svært seriøst analysefirma fra Wall Street som har gjort det finansielle detektivarbeidet, er vi nok likevel så nært sannheten som vi kan komme.

Ikke spesielt smart

Tapssluket regnes på to ulike måter: Enten den totale summen for hele prosjektet, eller tapssum per solgte enhet.

Ser man på de totale utviklingskostnadene er Smart For Two fra 1997-2006 det største tapssluket av dem alle. 27 milliarder kroner gikk man i minus på den lille bilen.

Ellers preges listen av en del forventede kandidater.

VW Phaeton var også et prestisjeprosjekt, men der hadde vel strengt tatt fabrikken ambisjoner om å faktisk selge noen biler.

Mercedes A-klasse fra 1997-2004 og Audi A2 er også velkjente salgsflopper som kostet konsernene dyrt.

Utvilsomt dyrest

Det suverent største pengesluket per solgt enhet er likevel, og ikke uventet, Bugatti Veyron, som fabrikken har tapt 37 millioner kroner på for hver eneste bil som er bygget. Men Veyron er i en særklasse.

Først og fremst fordi bilen var et rent prestisjeprosjekt, hvor VW-konsernet skulle vise hva som var teknisk mulig. At de ikke ville få noe rekordsalg på bilen, og at de kom til å tape enorme summer på hele prosjektet var de fullt klar over. Således kan ikke Veyron karakteriseres under de vanlige kriterier for en fiasko.

De største fiaskoene

De ni andre bilene på listen er imidlertid fiaskoer så det holder. Dette er nemlig biler fabrikkene utviklet for å tjene penger, og så gikk det overhodet ikke som planlagt.

Peugeot 1007Produsert: 2004-2009Kost per bil: 125 000kr Foto: Peugeot
Renault vel satisProdusert:2001-2009Kost per bil:150 000 kr Foto: Renault
Bugatti Veyron, her i årets utgave Grand Sport Venet. Foto: Fred Magne Skillebæk
Mercedes a-klasseProdusert: 1997-2004Kost per bil: 11 600 kr Foto: Mercedes
Smart for twoProdusert: 1997-2006Kost per bil: 36 000 kr Foto: Smart
Audi a2Produsert: 2000-2005Kost per bil: 60 500 kr Foto: Audi
Jaguar x-typeProdusert: 2001-2009Kost per bil: 37 500 kr Foto: Jaguar
VW PhaetonProdusert: 2001-Kost per bil: 225 000 kr Foto: Volkswagen
Renault LagunaProdusert: 2006-2012Kost per bil: 28 500 kr Foto: Renault
Fiat StiloProdusert: 2001-2009Kost per bil: 22 000 kr Foto: Fiat

Her er listen over de største tapssluk i moderne tid, rangert etter det totale tapet i milliarder for hele prosjektet.


1. Smart For Two 1997-2006: Total kost:27 mrd. Kost per bil:36 000 kr

2. Fiat Stilo 2001-2009: Total kost:17 mrd. Kost per bil:22 000 kr

3. VW Phaeton 2001-: Total kost:16 mrd. Kost per bil:225 000 kr

4. Peugeot 1007 2004-2009: Total kost:15,2 mrd. Kost per bil:125 000 kr

5. Mercedes A-klasse 1997-2004: Total kost:13,8 mrd. Kost per bil:11 600 kr

6. Bugatti Veyron 2005-: Total kost:13,7 mrd. Kost per bil:37 000 000 kr

7. Jaguar X-Type 2001-2009: Total kost:13,7 mrd. Kost per bil:37 500 kr

8. Renault Laguna 2006-2012: Total kost:12,4 mrd. Kost per bil:28 500 kr

9. Audi A2 2000-2005: Total kost:11,5 mrd. Kost per bil:60 500 kr

10. Renault Vel Satis 2001-2009: Total kost:9,5 mrd. Kost per bil: 150 000 kr