Canal Digital og TV 2 er endelig enige om en avtale. Foto: Selskapene/DinSide
Canal Digital og TV 2 er endelig enige om en avtale. Foto: Selskapene/DinSideVis mer

Canal Digital kabel gir opp

TV-krigen mellom TV 2 og Canal Digitals kabel-TV-avdeling kan nærme seg slutten. *NB: Saken er oppdatert, se nederst for siste utvikling.

Er du kabel-TV-kunde hos Canal Digital har du garantert fått med deg at forholdet til TV 2 er anspent. Så anspent at kundene har begynt å miste tilgangen til TV 2s kanaler. Det hele dreier seg selvsagt om penger. Store penger.

Se også: Alt du trenger å vite om krangelen mellom TV 2 og Canal Digital.

Nå i ettermiddag kom imidlertid pressemeldingen som tyder på at en forsoning kan nærme seg.

- Vi imøtekommer TV 2

Pressemeldingen forteller ganske enkelt at Canal Digital i dag har gitt TV 2 et nytt tilbud, som de både håper og tror skal løse uenigheten mellom de to selskapene:

– Hensynet til kundene er viktigst, og derfor har vi valgt å imøtekomme de viktigste kravene fra TV 2, samtidig som vi opprettholder løftet om valgfrihet til våre kunder. Vi håper med dette å komme til enighet med TV 2 både om pris og valgfrihet.

I praksis innebærer Canal Digitals nye forslag at de, til tross for at de er uenige i Kabeltvistnemdas prissetting, velger å betale 250 millioner kroner for en treårsperiode.

– Det nye tilbudet har en samlet verdi på rundt 250 millioner kroner fordelt over en treårsperiode. Vi mener at det er et meget godt tilbud som bør bidra til at TV 2 og Canal Digital Kabel TV nå kan gå videre og legge den pågående konflikten bak oss.

– Det tilbudet vi har gitt TV 2 i dag mener vi er godt. Det gir et solid tilskudd til TV 2s inntekter, samtidig som vi kan tilby et friere kanalvalg for våre kunder, sier strategi- og produktdirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV i pressemeldingen.

Men Canal Digital vil fortsatt la kundene velge:

– Vi kan likevel ikke etterkomme alle TV 2s krav, fortsetter strategi- og produktdirektør Haakon Li Dragland: Som en fremtidsrettet TV-leverandør ønsker vi å gi kundene økt valgfrihet i forhold til å selv bestemme hva de skal se på. Vi har allerede endret oppbyggingen av vår grunnpakke, med en fast og en valgfri del. Vi arbeider også for at stadig flere kanaler skal bli valgfrie i tiden framover. Vårt mål er at kundene skal få velge hva, når og hvor de vil se på TV.

Men hva betyr deg for deg som kunde?

Hvis TV 2 sier ja til tilbudet, vil alle TV-kundene få TV 2 og TV 2 HD i den faste delen av Canal Digital kabel-TVs grunnpakke. Samtidig får de også muligheten til å velge fritt blant alle TV 2s nisjekanaler.

Pressemeldingen fra Canal Digital Kabel-TV var imidlertid svært vag når det gjaldt tidsfrister.

Vi spurte derfor selskapet om hvor lang tid TV 2 har på å svare?
– Det er ikke gitt noen frist. I dagens situasjon har det jo kun vært tapere, så det viktigste for oss er å få diskusjonen med TV 2 i gang igjen, sier Catharina Kokkim, informasjonssjef i Canal Digital Kabel-TV til DinSide.

– Vi har riktignok avtalt et nytt møte med TV 2 allerede, og håper selvsagt at de har svaret sitt klart til vi møtes igjen, avslutter Kokkim, som heller ikke vil bekrefte når neste møte skal finne sted.

Oppdatert: DinSide har som nevnt kontaktet TV 2 for kommentarer, men har foreløpig ikke fått noe direkte svar. TV2-direktør Rune Indrøy har imidlertid uttalt seg til Kampanje.com , og der avviser han kontant Canal Digitals utstrakte hånd:

– Vi er overrasket over at CDK (= Canal Digital Kabel) prøver å lure både medier og kunder til å tro at de er i ferd med å inngå en ny avtale med TV 2, så lenge dette er langt unna sannheten. Det korrekte er at CDK i dag har kommet med et tilbud som dessverre ikke danner grunnlag for å finne noen løsning, sier kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2.

– Dessverre løses ikke denne uenigheten med sterkt misvisende pressemeldinger, men ved at CDK viser vilje til å betale en rimelig pris for innholdet og kanalene fra TV 2, avslutter Indrøy til Kampanje.

Med andre ord: Siste ord er ikke skrevet i denne sagaen.