Plass og komfort:
Ingress:
Det skiller ti centimeter i lengderetningen mellom Toyota Corolla og Mazda 323F - er lengden alt?

Brød:
Hva gjelder plass og praktiske løsninger skiller de tre testbilene seg mye fra hverandre. Dårligst er Toyota Corolla. Ikke bare er plassen i baksetet dårlig, den har også få praktiske løsninger og sittekomforten kommer ikke opp på nivå med konkurrentene - men bagasjeplassen er bra og lett å utnytte.

Lure løsinger

For den suverene vinner er Mazda, selv om takhøyden er i snaueste laget. Det som imidlertid gjør 323F så suveren er variabiliteten som interiøret byr på, for i tillegg til å kunne legge ned setene har man også muligheten til å flytte hele baksetet frem og tilbake i lengderetningen. Lett å legge det ned er det også. En annen smart detalj er dessuten at du har muligheten til å legge ned ryggen på forsetet.

Alle de tre bilene har tilstrekkelig med plass foran i kupeen, men på tross av at Corolla er lengst så er den trangest av testbilene innvendig.

VW komfortvinner

Hva gjelder komfort blir det Golf som stikker av med seieren. Ikke bare har den best seter, den har også det laveste støynivået og best fjæringskomfort. Også kjørestillingen i Golfen er best.

Negativt skiller derimot Mazda seg ut, for støynivået er høyt og flere av våre testere klaget på at setene ga dårlig støtte.

Testvinnere plass og komfort

  • Testvinner plass: Mazda 323F

  • Testvinner komfort: Volkswagen Golf

  • Motor og kjøreegenskaper:
    Ingress:
    Golf henter ut 75 hester fra sin 1,4-liters motor, mens Toyota haler ut 97 hester fra samme slagvolum. Jo da, forskjellene i ytelse er det lite å si på.
    Brød:
    Motoren i Golf er den desidert dårligste av motorene i testbilene. For 75 hestekrefter blir for snaut, og med full bil plages nok sjåføren vel så mye som motoren.

    Best motor i Toyota

    Bedre blir det da i Mazda 323F, for de 90 hestene som blir hentet ut av 1,5-literen er friske og veloppdragne - også ved full bil. Best er likevel motoren i Toyota Corolla, ikke bare fordi den har flest hester, 97, men også fordi de variable ventiltidene gjør sitt til at motoren har et sterkt mellomregister og er mest fleksibel av de tre.

    Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 13,5 sekunder for Golf, 11,9 sekunder for 323F og 11,8 sekunder for Corolla. Akselerasjonstallene er likevel ikke like viktige som hva disse bilene trenger av bensin for å gjøre jobben, og igjen er Corolla suveren. For vi målte et forbruk på respektable 0,69 liter per mil, mens både Golf og 323 måtte over 0,8 liter per mil - henholdsvis 0,81 og 0,83 liter per mil.

    Trygge kjøreegenskaper

    Ingen av bilene gir utpreget kjøreglede, til det er de for tunge og motorsvake - samtidig som at kjøreglede nok er blant de tingene som har vært minst prioritert under utviklingen. For kjøreegenskapene er det lite i veien med, alle er nøytrale og forutsigbare - men at Corolla har tendenser til å overstyre når den presses hardt er mildt sagt uheldig.

    Testvinnere motor og kjøreegenskaper

  • Testvinner motor: Toyota Corolla

  • Testvinner kjøreegenskaper: Mazda 323F
  • Konklusjon og konkurrenter:
    Ingress:
    Volkswagen Golf er dyr, men er bilen så bra at prisen kan forsvares?
    Brød:
    La oss like gjerne avsløre sannheten med en gang; Volkswagen Golf vinner ikke denne sammenlikningstesten, det er det Mazda som gjør.

    Velutstyrt Mazda

    For sammenliknet med de andre vinner 323F lett. Riktignok er Mazdaen den dyreste av de tre bilene, men den slår de alle hva gjelder utstyr. For i kjøpesummen på 189.900 kroner får du elektriske vindusheisere, klimaanlegg, antispinn og sentrallås - bare for å nevne noe.

    Corolla rimeligere enn 323F

    Utstyrsmessig kan imidlertid Toyota Corolla hevde seg, men dårlig plass i baksetet, færre praktiske løsninger og ikke minst dårligere kjøreegenskaper enn konkurrentene trekker ned. Trass i at Corolla med en pris på 184.900 kroner er rimeligere enn 323F - at den har den beste motoren hjelper heller ikke.

    Golf profiterer på komfort

    Golf sin forse ligger i komforten, for den er utvilsomt den mest komfortable av de alle. Likevel er ikke det nok til å veie opp for svak motor, og en avsindig prislapp. For legger du 184.490 kroner på bordet får du en Golf 1.4 Trendline - med et utstyrsnivå som er latterlig dårlig.

    Derfor vinner Mazda 323F denne sammenlikningstesten, fulgt av Volkswagen Golf og Toyota Corolla.