Ytelse og konklusjon

Vi tester GeForce 8800 GT for å finne ut hvor godt det egentlig er til spill...

Kåre har selvfølgelig blitt brukt under testingen. For nye lesere opplyser vi om at dette er vår faste testmaskin, og ønsker du detaljer kan du lese om det dersom du følger lenken over. Av maskinvare kan vi kort og greit nevne en Core 2 Duo E6700, 2 GB DDR2-RAM og Intel 965P brikkesett.

Sammenlignings-grunnlaget denne runden har vært to andre GeForce-kort. 8600 GTS har vært et populært valg for de som har hatt et tak på to høvdinger, mens 8800 GTS (med 320 MB RAM) ofte har vært et førstevalg for de med større krav og litt større lommebok.

Nye GeForce 8800 GT med 512 MB minne er priset litt under 8800 GTS med 320 MB - altså fra omtrent to tusenlapper i de rimeligste nettbutikkene.

Vi har brukt siste offisielle nVidia-drivere under testingen. For GTS-kortene har dette vært ForceWare 163.69, mens 8800 GT har krevd 169.02. Alle tester er kjørt i Microsofts Windows Vista.

Ytelse

Vis mer

Vi starter med 3DMark, og har målt med både 3DMark05 og -06. Høyere poengsum er bedre:


8800 GT utmerker seg, og gjør det spesielt godt i PCMark06 med over 10.000 poeng.

Vi har også kjørt benchmarks med våre vante spill: Half Life 2 (Lost Coast), F.E.A.R. og World in Conflict. Her har vi målt i gjennomsnittlig antall FPS (frames per sekund). For en anstendig spillopplevelse kan vi si at 40-50 FPS er et minimum.

Vis mer

Half Life 2:


På lavere oppløsninger og uten 4/8 (4X AntiAliasing og 8X Anisotropic Filtering - det vil si penere bilde) klarer alle kortene seg bra, men med litt press er det klart at 8800 GT har mer å gå på. 8600 GTS mangler litt helt i toppen.

Vis mer

F.E.A.R.:


FEARs effekter på "high" krever litt mer kraft enn 8600 GTS har å bidra med. De to 8800-kortene klarer seg, med 8800GT på topp.

Vis mer

Company of Heroes:


Verd å merke seg her er den påtagelige forskjellen med Direct3D 10 skrudd av og på. Etter å ha holdt følge med DirectX 9-grafikk, gjør 8800 GT en bedre jobb enn 8800 GTS med Direct3D10 i dette spillet. Med de to GTS-kortene er det nok best å holde seg til DirectX 9 - eller gå ned på detaljene.

Vis mer

World in Conflict:


Her med detaljenivået på "Medium", og det er liten forskjell på om spillet kjører Direct3D 10 eller DirectX9. Likevel ligger 8800 GT klart foran, mens 8600 GTS ikke helt har det som skal til.

Vurdering og konklusjon

GeForce 8800 GT yter bedre enn 8800 GTS - ikke sensasjonelt mye, men nok til å gjøre en forskjell. 10-15 FPS fra eller til merker du ikke dersom du allerede ligger høyt, men når vi kommer ned i 30-50 FPS - noe vi gjerne gjør i høyere oppløsninger og de mer krevende spillene - kan akkurat disse være utslagsgivende for eller mot en god spillopplevelse

Med lavere pris, bedre ytelse og bedre støtte for HD-avspilling ser vi derfor ingen grunn til å kjøpe et "gammelt" 8800 GTS fra nå av - med mindre du da får en svært god pris.

8800 GT må likevel sees på som en mellomstasjon - eller melkerute - for nVidia. Både modellbetegnelsen og prisen indikerer at dette ikke er "det nye store", men et lite skritt videre. De av dere som venter på neste store hopp, eller allerede sitter på et 8800 GTS eller bedre kort, må nok fremdeles vente litt.

Vis mer


Uansett kan det være på sin plass å ha litt is i årene når det gjelder grafikkortkjøp akkurat nå. Etter all sannsynlighet vil ATI/AMD, som jo har vært litt på hælene det siste året, plukke opp hansken og ta det herfra når de lanserer sin nyvinning. Dette er noe de trolig gjør allerede i løpet av måneden, og Radeon HD 3000-serien er bygd på 55 nm prosess, vil ha støtte for Direct3D 10.1, Shader Model 4.1 og maskinvareakselerert HD-dekoding.

Og så kommer vel nVidia med et enda raskere kort basert på G92 rett etterpå. Skal se det kanskje blir nytt grafikkort til jul likevel?

Vi retter en takk til Komplett.no, som lånte oss et 8800 GT fra Gainward til test.

Klikk her for å komme tilbake.