Xbox til Norge 14. mars

Det har lenge vært spekulert i når Microsofts spillkonsoll X-box, faktisk vil være å finne i norske butikker. I dag kom den endelige lanseringsdatoen.

Den amerikanske lanseringsdatoen ble nylig satt til 8. november, selv om ryktene om manglende levering fra dele-produsentene er mange. Om amerikanerne kan glede seg over X-box før jul vites fortsatt ikke, men at de europeiske markedene må vente til våren, er ikke lenger bare rykter.

Ta frem sparegrisen

Den 14. mars 2002 vil de første X-boxene skifte eier her i Norge. Prisen er satt til 3.888 kroner (£299) for konsollen, mens spillene vil koste rundt 580 kroner (£44.99). Stiv pris, men Microsoft selv mener de kan retferdiggjøre denne ved at spillkonsollen har innebygget harddisk, DVD-spiller og bredbåndsadapter.

1.5 millioner eksemplarer skal fordeles utover de europeiske landene, så noen kønatt utenfor Elkjøp blir neppe nødvendig. Takket være det store antallet maskiner slipper vi forhåpentligvis leveranseproblemene som Sony hadde ved lanseringen av PlayStation 2.

Start-up pakken inneholder spillkonsollen, én gamepad og de mest nødvendige kabler. Vil du kjøpe flere kontrollere, koster de ca 324 kroner (£24.99) hver. Minneenhet vil koste rundt 390 kroner (£29.99). Det vil også være mulig å kjøpe mer tilleggsutstyr som DVD-fjernkontroll og diverse kabler.

Knallhard konkurranse

Våren 2002 blir med andre ord preget av en "konsollkrig" vi knapt har sett maken til. PlayStation 2 har nå vært på markedet i over ett år, og har etterhvert blitt til en stor suksess, til tross for en god del kritikk ved lanseringen. Konsollen har nå fått en del svært sterke titler og i tillegg fått en betydelig redusert pris, og vil garantert fortsette å være en viktig konkurrent til Microsoft og Nintendo.

Nintendo vil på sin side markedsføre deres lille, lekre GameCube, som enda ikke har fått noen endelig norsk pris eller lanseringsdato, men forventes å være billigere enn X-Box. Nintendo valgte en litt annen strategi enn konkurrentene, og lot være å bygge en "alt-i-ett"-maskin med DVD-spiller og andre muligheter, men satser heller på utstrakt samarbeid med tredjepartsutviklere for å garantere høyest mulig spillkvalitet.

Microsoft derimot entrer et helt nytt marked, med en konsoll som blir den aller dyreste, men også den kraftigste av konkurrentene. Naturligvis er det ikke rå hastighet som avgjør hvor stor suksess en konsoll har - det er det kvaliteten på spillene som gjør. Derfor må vi egentlig smøre oss med tålmodighet, og se hvordan markedet utvikler seg i løpet av 2002. Det er for tidlig å utrope vinneren i dag, men det blir en spennende kamp som vi vil følge godt med på.

Du kan lese vår rapport fra en pressevisning av GameCube her, og våre X-Box-inntrykk fra E3-messen her.