<B>IKKE <I>SÅ</I> HEMMELIG:</B> Men å finne fram til hva som betyr hva i en lisensavtale for for eksempel Windows er ikke den hyggeligste ettermiddagsaktiviteten som finnes.
IKKE HEMMELIG: Men å finne fram til hva som betyr hva i en lisensavtale for for eksempel Windows er ikke den hyggeligste ettermiddagsaktiviteten som finnes.Vis mer

Windows 7-lisenser med en del attåt

Det er stort sett bare advokater som leser programvare-lisenser. Kanskje du bør vite hva Microsoft skriver i sine avtaler?

Det finnes bare én tekst som er mer kjedelig å lese for en vanlig norsk forbruker enn Norsk sløyd gjennom 100 år: Lisensavtalene som følger med programvare.

Her finnes en uendelig rekke juridiske grensesettinger, spissfindigheter og tillatelser, der utgivere som Microsoft, Adobe og Apple forteller deg, forbrukeren, hvordan du er ment å bruke programvaren - og hvordan den ikke skal brukes.

Du kan for eksempel ikke uten videre installere et program på flere maskiner samtidig hvis dette begrenses i lisensavtalen, og du kan i del tilfeller heller ikke selge programmer videre til andre personer samtidig som disse beholder samme rettighetene som du hadde.

Innsamlingsaksjon

Den amerikanske teknologijournalisten Ed Bott hos ZDNet har i en omfattende artikkel gått gjennom lisensavtalene som følger med de ulike versjonene av nylig lanserte Windows 7, og blant annet funnet fram til en rekke spissfindige formuleringer som regulerer hva forbrukeren har krav på ved for eksempel oppgradering og re-installering av systemprogramvaren.

Ettersom Microsoft ikke har samlet informasjonen som ledsager hver enkelt Windows-utgave på ett sted, fordi lisensavatalen som følger med Windows 7 som er inkludert med en maskin du kjøper i butikken er annerledes enn den som følger med en selvstendig Windows 7-kopi, har Bott gjort en imponerende samlejobb i et forsøk på å oppsummere det som er Microsofts ulike lisensstrategier - og hvilke konsekvenser det har for brukeren.

Det har blant annet i et fint og oversiktelig skjema som du finner her.

Visste du for eksempel at:

  • Hvis du kjøper en PC med en såkalt OEM-versjon av Windows 7 (eller andre Windows-versjoner) installert, har du ikke krav på support fra Microsoft. For support må du nemlig henvende deg til PC-produsenten, og også lisensavtalen er mellom deg og produsenten.

  • Kjøper du derimot en selvstendig Windows 7-boks og installerer denne på en gammel eller ny maskin, har du ikke krav på support fra PC-produsenten hvis det er noe du lurer på. Da skal du henvende deg til Microsoft.

  • Windows-versjonen som følger med en PC du har kjøpt i butikken kan ikke installeres på en annen PC.

  • Du kan ikke veksle mellom 32 og 64-bits-utgaven.

  • Oppgraderer du for eksempel en Windows Vista-installasjon som fulgte med PCen du kjøpte til Windows 7 via Windows Anytime, flyttes support-ansvaret - og lisensavtalen - fra PC-produsenten til Microsoft.

Spesielt det siste punktet er et godt eksempel på hvor innfløkt ansvarsfordelingen kan bli når det finnes såpass mange måter å skaffe seg Windows, og minst like manger måter å oppgradere.

Omfattende arbeid

Ifølge Microsoft er hele 90 prosent av alle Windows-kjøp knyttet til et PC-kjøp, som i praksis vil si at Windows kommer ferdig installert på nye PCer. Dermed kan oppgraderingsaspektet få en del praktiske konsekvenser for forbrukeren som vedkommende kanskje ikke er klar over, uten at det er snakk om eksistensielle kriser.

Ed Bott os ZDNet går i samme artikkel svært detaljert gjennom de ulike Windows-typene (OEM, Windows Anytime, Retail og så videre), og selv om mye av informasjonen er for spesielt interesserte, som arbeidsgivere og IT-sjefer, er det interessant lesning hvis du ønsker et innblikk i hvor komplisert runddansen rundt lisensavtaler kan være.