Wii elsker Nintendo

Los Angeles (DinSide Data): Zelda, Mario og Metroid Prime stod i sentrum når Nintendo avslørte de siste hemmelighetene om sin kommende Wii. Se video!


Nei, vi fikk ikke vite nøyaktig pris eller lanseringsdato (med unntak av bekreftelsen om at Wii definitivt kommer i butikk i løpet av siste kvartal 2006). Nintendo velger tydeligvis å holde noen av kortene tett til brystet.

Men det vi fikk se på Nintendos spektakulære pressekonferanse, som fant sted på samme sted der Oscar-prisene deles ut hvert år, var hvor utrolig spennende konsept Wii-konsollen er. Den bevegelsesfølsomme fjernkontrollen var den store stjernen, og samtlige Nintendo-overhodene – Shigeru Miyamoto, Satoru Iwata og Reggie Fils-Aime – tok seg tid til å demonstrere spill og snakke om hvordan de ønsker de brede massene velkommen til Wii-verdenen.

Høyttaler i kontrolleren

Først og fremst: De tekniske nyhetene. Nintendo har tidligere annonsert at de hadde flere ess i ermet når det gjaldt Wii-kontrolleren. Og sant nok: Den lille fjernkontrolleren har nemlig innebygd høyttaler, som spiller av bestemte lyder i spill. Det betyr at i tillegg til å høre vanlig lydspor fra høyttalerne i stua, får du også spesifike lydeffekter rett foran deg. Det virker som et utrolig spennende konsept.

Ikke nok med det – den såkalte ”nunchuk”-kontrolleren, som kobles til fjernkontrollen og har en analog stikke, er også bevegelsesfølsom. Du har altså full bevegelseskontroll i begge hendene.

I et av bilspillene som ble vist kunne du også holde fjernkontrollen horisontalt, og bruke den som et virtuelt ratt.

Interessant nok kan også Wii-konsollen gå i en slags standby-modus (kalt Wii Connect 24) når den skrus av, og den forblir tilkoblet til nettet, uten å bruke spesielt mye strøm.

zelda wii (wmv 4 570 kB)


Gjensyn med gamle helter

Men hva med spillene? Nintendo bekreftet at den kommende og svært så etterlengtede Zelda: Twilight Princess vil være tilgjengelig på lanseringsdagen. Spillet kommer faktisk i to versjoner – én tradisjonell, for GameCube, og en spesielt designet for Wii, med full støtte for den nye kontrolleren. Vi så en demonstrasjon der utviklerne styrte spillet, og det virket utrolig intuitivt. Men ikke minst virket det rett og slett vanvittig gøy – og er det ikke ren og skjær underholdning vi er ute etter?

Og nyhetene sluttet ikke der. Mest applaus gikk uten tvil til et nytt Mario-spill – Super Mario Galaxy. Traileren vi så hadde klare inspirasjonskilder hos klassiske Mario 64, men viste en rekke nye bevegelser og nydelig grafikk. Det var kanskje dette spillet som mest av alle beviste at også Wii klarer å tegne nydelige verdener, selv uten HD-støtte og flerkjernesprosessorer.

Nintendo-sjefene spiller tennis mot en heldig publikumer Vis mer


Det tredje spillet blant Nintendos gullrekke er Metroid Prime 3: Corruption. Dette førstepersonsspillet virket ved første øyekast ikke dramatisk annerledes enn de tidligere titlene, rent visuelt, men med bevegelsesfølsom kontroll kan resultatet likevel bli forbløffende.

Andre spill vi ser frem til er et nytt Sonic, eksklusivt for Wii, og en oppfølger til Final Fantasy: Crystal Chronicles.

Ikke alt imponerte like mye. UbiSofts Red Steel virket veldig generisk og svak visuelt, og en rekke sportsspill (under banneret Wii Sports) fikk oss heller ikke til å heve øyenbrynene. Generelt virker det at de grafiske mulighetene til Wii klart overgår GameCube, men klarer ikke å nå PS3/360 nivået.

Nintendos pressekonferanse fokuserte på moro, underholdning og inklusjon av nye spillere. Samtidig fikk Nintendo-elskerne tilfredsstilt sin sult etter mer Zelda og Mario. Men vi ble bare mer sultne etter å prøve denne interessante konsollen med egne hender, noe vi kommer til å gjøre i løpet av de nærmeste dagene. Følg med for mer om Wii!

Flere E3-saker