Whitney Houston-albumet <i>The Ultimate Collection</i> ble tre pund dyrere 30 minutter etter popstjernens død. (Før-prisen på bildet ble hentet 12. januar)
Whitney Houston-albumet The Ultimate Collection ble tre pund dyrere 30 minutter etter popstjernens død. (Før-prisen på bildet ble hentet 12. januar)Vis mer

Whitney Houston-plate ble dyrere i iTunes

Engelske fans reagerer på at prisene ble skrudd opp i Apples musikkbutikk en halvtime etter at artistens dødsfall ble kjent.

Saken er oppdatert!

"Den enes død, den andres brød", heter det seg.

Dronningen av pop, Whitney Houston, døde på et hotellrom natt til søndag, og når store stjerner dør, har hitlistene en tendens til å være farget av det de påfølgende ukene.

Det britiske nettstedet Digital Spy rapporterer om at flere britiske iTunes-kunder nå er i harnisk over at prisen på Whitneys samleplate The Ultimate Collection ble økt bare 30 minutter etter nyheten om popstjernens død.

Enkelte brukere opplevde også ikke å kunne laste ned albumet før den nye prisen var på plass. Én bruker hevder å ha brukt to timer på å prøve å laste ned albumet til opprinnelig pris uten suksess, og på Twitter er det flere brukere som irriterer seg over at iTunes-prisen økte fra £4.99 til £7.99 i morges norsk tid.

Forskjellig i ulike land

Google indekserte sist den aktuelle iTunes-produktsiden 12. januar, og da var prisen £3.99 i den britiske nettbutikken. Her til lands koster nevnte album 55 kroner, noe det også gjorde 8. februar da Google indekserte siden sist.

Bruker vi samme fremgangsmåte på andre land, ser det ut til at prisen for de fleste er uendret, men eksempelvis kostet albumet ¤4.99 den 8. desember i Estland, mens prisen nå er ¤9.99. I Australia kostet albumet $9.99 den 23. desember (igjen; da Google sist indekserte siden), mens prisen nå er $16.99.

Søndag kveld norsk tid står Whitney Houston bak 38 av de 200 mest solgte iTunes-låtene i den amerikanske versjonen av Apples musikkbutikk.

Oppdatert 13/2-12, klokka 1630
Som flere i debatten har påpekt, er det ikke Apple som selv regulerer prisen på musikk i iTunes Music Store. Selv om de eier iTunes-butikken, er musikksalget lagt opp slik at det er plateselskapene som setter prisen, og der Apple får en gitt andel av salgssummen. Altså er det Sony Music, Whitney Houstons plateselskap, som stod bak prisøkningen på det aktuelle albumet kort tid etter artistens død.

Til opplysning finnes det andre britiske aktører som fortsatt tar £4.99 for det aktuelle albumet – for eksempel 7digital.

Oppdatert 13/2-12, klokka 1717
Prisen på albumet er nå senket – tilbake til £4.99, som var den opprinnelige prisen i forkant av Houstons dødsfall.