Whitebox nedlagt - kunder fortviler

En av de rimeligste PC-leverandørene i landet har lagt ned driften, og fortvilte kunder som har sendt PCer til reparasjon lever i uvisshet. Men det finnes heldigvis håp.

Whitebox har i flere år spesialisert seg på salg av bærbare PCer via nettet, ofte til meget fordelaktige priser. Nå er selskapet slettet fra Brønnøysundregisteret, og DinSide Data har de siste ukene mottatt flere henvendelser fra fortvilte kunder som har handlet i den populære nettbutikken, sendt inn PCer til reparasjon, og ikke fått PCene tilbake.

Fem år gammelt

Første gang vi ble oppmerksom på Whitebox var så langt tilbake som i 2002. Vi ble da oppringt av en representant fra selskapet, som presenterte seg som Jason Miller. Produktene han kunne vise oss i nettbutikken var mildt sagt høyaktuelle, selskapet var svært tidlig ute med PCer med den siste teknologien, og prisene var lave.

Det var imidlertid flere forhold ved selskapet som gjorde at vi var skeptiske til å teste produktene. For det første var den eneste "Jason Miller" vi fant ved å google rundt på nettet, skuespilleren som spilte den tvilende presten Damien Karras i grøsserklassikeren Excorcisten. Dessuten: nettbutikken opererte med postboksadresse og 800-nummer, noe som heller ikke bidro til å øke troverdigheten i særlig grad.

Vis mer


Vi ville være sikre på at selskapet var i stand til å levere produkter, og avventet den videre utviklingen - faktisk i to år. I denne perioden mottok vi utallige, og da mener vi virkelig utallige, henvendelser fra lesere som ønsket å lese tester av Whitebox-PCer på DinSide. Konkurrerende testmagasiner hadde allerede testet flere modeller, og de eneste negative tilbakemeldingene vi i dette tidsrommet fikk fra lesere som hadde handlet hos Whitebox var at det kunne være vanskelig å komme gjennom på telefonen. Det er imidlertid en vanlig kommentar på alt fra bredbåndsleverandører til rørleggerforretninger.

Direkteavtale med Compal

I 2004 tok vi kontakt med Whitebox-representanten Christian Møller fra Hønefoss. Vi ønsket å se nærmere på modellen Whitebox CL56, som allerede hadde rukket å få gode skussmål flere steder. Forklaringen hans på hvordan det var mulig å holde prisene på et minimum virket troverdige nok; direktesalg over nettet, lite lager og svært gode direkteavtaler med blant andre Compal, som er en stor aktør i OEM-markedet for bærbare PCer.

I testen av CL56 som fulgte gjorde vi likevel leserne oppmerksom på at dette var en PC fra en liten og ukjent leverandør, og at det alltid er usikkerhetsmomenter knyttet til å handle fra slike. Vi la også til at uansett hvordan det skulle gå med selskapet i framtiden, ville det neppe være vanskelig å få tak i deler dersom PCen måtte repareres eller oppgraderes. Dette fordi denne OEM-modellen fra Compal var svært utbredt i markedet. Både Multicom, Hattelco, Acer og Zepto var blant dem som allerede solgte den som "sin egen".

Siden testet vi to andre Whitebox-PCer. I april 2005 testet vi modellen 1559, der vi blant annet skrev dette:

"Whitebox er en leverandør med tradisjon for å levere den siste teknologien til en svært billig penge, og 1559 deres må sies å følge denne ganske så fint. Selskapet har også en annen historie med misfornøyde kunder som ikke får varene sine i tide og ikke kommer gjennom på kundetelefonen."

Lovet bot og bedring

Whitebox-representant Møller var imidlertid snart på banen og forsikret oss om at de var i ferd med å utvide service- og supportavdelingen, og problemene skulle derfor raskt være ute av verden. Kritikken så da også ut til å stilne en periode, og vi testet et siste Whitebox-produkt 20. juni 2005. Dette var modellen CL 4.6, som i en samletest av store skrivebordserstattere ble kåret til best i test - fordi den hadde bedre ytelse, mer minne og større harddisk enn konkurrentene. Resultatet kunne ikke blitt annerledes.

Etter dette dukket det imidlertid stadig oftere opp eposter fra lesere som opplevde kritikkverdig kundebehandling hos Whitebox, og selv om det er en vanskelig - om ikke umulig oppgave for oss å forutse hvilke aktører som eventuelt vil bukke under en gang i fremtiden, bestemte vi oss derfor for inntil videre å ikke teste flere produkter fra selskapet. Denne avgjørelsen tok vi altså allerede sommeren 2005, og vi har stått ved den siden.

Det er håp

Din mening:

Hva er viktigst for deg når du skal kjøpe PC? (Avsluttet)
Anerkjent leverandør/merke(48%) 221
Lavest mulig pris(26%) 118
Best mulig garanti og support(21%) 96
Annet (Bruk debatten)(5%) 22
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Forbrukerinspektørene på NRK hadde i gårsdagens sending et langt innslag om selskapet. Det ble blant annet trukket fram at Whitebox har vunnet flere tester, deriblant den omtalte testen vår av CL 4.6. Bladet Hjemme-PC og TV2 Hjelper Deg er også blant dem som har gitt Whitebox-produkter "best-i-test"-stempel.

Den videre historien var ikke lystig for angrende Whitebox-kunder. Den handlet om bakmenn som er vanskelig å få tak i, som først fraskriver seg ansvar, deretter lover å ordne opp, for siden å gå under jorda. Dette rammer i størst grad kunder som har sendt PCer til reparasjon, og som i skrivende stund ikke aner når eller om de får dem tilbake.

I følge Forbrukerinspektørene vil politiet og Økokrim nå sette inn store ressurser i saken, først og fremst for å få tak i bakmennene og sørge for at kundene får PCene sine tilbake.

Etter hva vi forstår dreier det seg om minst 30 maskiner. Dersom du er av dem som har sendt inn PCen din til Whitebox for reparasjon, anbefaler FBI deg å ta kontakt med Forbrukerrådets saksbehandler i denne saken, som er jurist Synnev Aas Aaby. Epostadressen som oppgis er [email protected]

En annen som har engasjert seg er Brynjard Rolandsen. Han er tidligere Whitebox-kunde, og har startet sin egen aksjonsgruppe bestående av kunder med dårlige erfaringer med selskapet. Målet er å stå sterkt sammen i en eventuell felles rettsbehandling av kravene deres. Han kan kontaktes på [email protected]

Ekstern lenke:
FBI's omtale av Whitebox-konkursen