WarCraft III

Dette har vi ventet på lenge – det tredje spillet i Warcraft-serien, en av de mest kjente og respekterte strategiseriene noensinne. Er Warcraft III av den samme, høye kvaliteten, eller har Blizzard mistet grepet?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skaperen av spillet, Blizzard, er sammen med Command & Conquer-designerne Westwood, mer eller mindre ansvarlig for hvordan dagens strategispill ser ut. De to originale WarCraft-spillene var med å skapte sjangeren, mens StarCraft, som kom i 1998, definerte den ytterligere. I motsetning til Westwood, som har lansert C&C-spill med mye kortere intervaller, har Blizzard tatt seg tid til å utvikle hvert spill, og følgelig kun levert førsteklassestitler (vi må for all del ikke glemme rollespillklassikerne Diablo og Diablo II fra samme selskap). WarCraft III har vært under utvikling i mange år – undertegnede har blant annet sett på spillet på tre E3-messer på rad – så det har naturligvis hersket en del tvil om spillet faktisk er verdt å vente på.

100% underholdning

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Det var med stor glede og mange forventninger at vi installerte spillet, konfigurerte alle innstillinger og trykte på start-knappen. Vi fikk så sett en av de aller flotteste introduskjonssekvensene noensinne – Blizzard har alltid vært flinke til å lage filmklipp, men denne gangen har de overgått seg selv. De første brettene er ment som trening, og lærer oss spillets mekanismer. I disse brettene spiller du som Orcs, én av de fire rasene som er tilgjengelige i spillet. Etter opplæringen begynner de ordentlige kampanjene, der du spiller som mennesker gjennom en god del brett, videre som the Undead, Orcs og til slutt Night Elves. Alle brettene, fra begynnelse til slutt, er én historie, som alle de fire rasene er en del av. Historien blir fortalt gjennom filmklipp mellom brettene, og der er lagt stor vekt på utviklingen av enkelpersoner i spillet, sammenhengen dem i mellom og bakgrunnen for konfliktene.

Det imponerende hvor involverende enkeltspiller-delen av WarCraft III er, til tross for at mange strategispills styrke ligger i flerspiller-mulighetene. Det er fordi Blizzard har tatt med flere helt nye elementer i spillet.

Klassisk strategi – ny innpakning

I bunn og i grunn er WarCraft III ikke så veldig annerledes fra sine forgjengere og andre strategispill. Du må fremdeles bygge baser, samle ressurser, oppgradere enheter, utvikle nye teknologier og utforske det mørkelagte brettet. Blizzard har imidlertid kommet med flere gode ideer som gjør kampanjene mer spennende og varierte.

For det første har WarCraft III fått en del rollespill elementer, i form av helter som skal lede sine soldater til seier. De forskjellige heltene er en viktig del av bakgrunnshistorien i enkeltspiller-delen og et nyttig ressurs i flerspillermoduset.

Hver helt blir sterkere og kraftigere desto mer han slåss, og kan etterhvert utvikle kraftigere magiske krefter. Heltene kan også plukke opp gjenstander de finner underveis, og disse utvider heltens muligheter ytterligere.

Det er fullt mulig å spille uten å bruke heltene spesielt mye, men vi synes det er et interessant tillegg som fort kan snu kampen til din fordel.

En annen nyhet er muligheten for diverse side-oppdrag. På ethvert brett får du en rekke mål du må fullføre for å vinne. Ved å utforske litt vil du fort finne folk som trenger hjelp og gir deg tilleggsoppdrag som du ikke behøver å utføre, men som gir deg nyttige gjenstander eller nye soldater.

Det er nok variasjon i oppdragene til å holde på oppmerksomheten din, og brettene blir aldrig kjedelige. De er mesterlig designet, det er alltid flere veier til målet, og viktigst av alt er de fire rasene totalt fortskjellige fra hverandre – men opprettholder likevel den nødvendige balansen.

Vi har bare godord å si om enkeltspiller-delen, men det er bare halvparten av spillet. Multiplayer-moduset er minst like underholdende. Det foregår, som alltid med Blizzards titler, på deres egne tjenese, Battle.net. Der finner du raskt spillere fra hele verden. Vi brukte noen få minutter på å sette opp spillet, og før vi visste ordet av det var vi i gang. Etter et kvarter hadde vi fått så grundig juling at vi trakk oss stille tilbake, men det er en annen historie. Vær forberedt på å bruke en god del tid på Battle.net, for det er virkelig moro.

Flott gjennomført

Det er ikke bare innholdet i WarCraft III som er av høyeste kvalitet – også grensesnittet, grafikken, lyden og stabiliteten. Dette er en 100% ferdig og gjennomført produkt, med et menysystem som er genialt logisk.

Spillet foregår i full 3D, og grafikken er fantastisk flott. Alle rasene har unike strukturer og enheter, animasjonene er av topp kvalitet, og spesielt brettene er et eksempel på hvor bra det går an å designe et i utgangspunktet todimensjonell flate. Det eneste problemet med grafikken er at du ikke kan bevege kameraet fritt – du kan zoome inn og ut og snu kameraet, men det returnerer alltid til sin originale posisjon.

Alle de fire rasene har sine forskjellige kjenningsmelodier, og de velkjente kommentarene til de forskjellige enhetene returnerer også i denne utgaven. Det er mye humor i spillet, spesielt når du hører på kommentarene til dine arbeidere.

Konklusjon

WarCraft III er et ekstremt gjennomført og meget underholdende strategispill. De som ventet seg en revolusjon i sjangeren blir kanskje noe skuffet, fordi spillet er i essensen samme gamle WarCraft – bare mye bedre, mye morsommere og oppdatert med dagens teknologi. Dette er rett og slett vanvittig gøy, og absolutt verdt pengene. Vi anbefaler dette spillet til alle som er glad i kvalitetstitler.