Visuelt søk

SearchMe prøver seg på en ny vri, med kategorier og "coverflow".

«Et søk på "Metal" trenger ikke nødvendigvis være etter informasjon om musikksjangeren med samme navn. SearchMe foreslår kategorier med alt fra bagasje og smykker til drikke.»



Å søke etter informasjon på nettet er ikke lenger som det var i gamle dager. Det dukker stadig opp nye søkemotorer - Den drøyeste er kanskje Mahalo, hvor et menneske av kjøtt og blod henter frem søkeresultatene dine.

Uansett, brorparten av Norges befolkning foretrekker Google, selv om vi har gode norske alternativer.

Et av varemerkene til Google har alltid vært enkelt, brukervennlig design og det er nok få som vil påstå at det fungerer dårlig. Likevel er det godt med litt konkurranse, og DinSide Data har fått muligheten til å ta en nærmere titt på en nykommer kalt SearchMe.

Trendy eller praktisk?

Det første man legger merke til med SearchMe er designen.

Kategorier er stikkordet for SearchMe. Vis mer



Under selve søkeordet dukker det opp en rekke forskellige kategorier, og det er her SearchMe er annerledes rent funksjonsmessig. Søkemotoren lar deg velge mellom relevante kategorier til søkeordet ditt, noe som kan gjøre det mye enklere å søke.

Et søk på "Metal" trenger ikke nødvendigvis være etter informasjon om musikksjangeren med samme navn. SearchMe foreslår kategorier med alt fra bagasje og smykker til drikke.

Det var det praktiske. SearchMe prøver seg på en litt ny vri når det kommer til visning av søkeresultatene. I tillegg til den tradisjonelle, relativt trauste listen man får når man søker med andre søkemotorer dukker websidene opp i en forhåndsvisning ikke ulikt coverflow-funksjonen man finner i iTunes.

Uttrykket "Det er ikke så veldig praktisk, men ganske trendy!" er kanskje det første noen vil tenke på. Vis mer



At det er lekkert er det liten tvil om, men nytteverdien av dette er diskutabel. Riktignok kan man se siden før man klikker og kan dermed luke ut de mest urelevante resultatene med en gang, men Google er relativt flink til å foreslå relevante sider. Dog, hva en selv foretrekker er helt subjektivt.

Tjenesten er fortsatt på et tidlig beta-stadie, og har ikke indeksert voldsomt mange sider enda. Det blir imidlertid spennende å se fremover om konseptet er holdbart og om SearchMe blir en sukess. Interesserte kan melde seg på til en beta-invitasjon her.

Her er en liten videodemonstrasjon:


Hva tror du? Er konseptet håpløst, eller kan SearchMe gi investorene profitt? Si din mening i debatten under!