Vista og DirectX10

Med Microsofts Vista kommer DirectX10, som i følge Microsoft gir deg langt bedre grafikkytelse og kulere effekter enn det som er mulig i dag. Her er hva du bør vite.

Vis mer


DinSide Datas redaksjon har naturligvs vært opptatt av Vista det siste året, om enn av litt forskjellige grunner. Noen liker grensesnittet, noen den forbedrede sikkerheten... andre igjen hva dette nye operstivsystemet betyr for pen og kraftig spillgrafikk. Vi snakker om DirectX10 (eller - som noen ønsker å kalle det - Direct3D10), som faktisk vil være såpass optimalisert mot operativsystemet at det KUN vil være for Vista.

For å unngå forvirring bruker vi i resten av denne artikkelen DX som er forkortelse for DirectX, og selv om Direct3D10 kanskje er det mest korrekte å kalle versjon 10 av DirectX i skrivende stund så har vi likevel kalt det DX10. Kjær teknologi har mange navn.

Directhvafornoe?

For de av dere som har hatt bedre ting å sette seg inn i de siste ti årene så er enkelt forklart DX en samling grensesnitt, eller verktøy, for programutviklere. Spesielt ved programmering av spill og andre typer programmer som krever mye av bilde og lyd er DX viktig, ettersom det gir utviklerne en forholdsvis enkel måte å utnytte hele datamaskinens potensiale på.

DX-programvaren må kjøres sammen med egnet maskinvare, noe som i praksis betyr et grafikkort med støtte for DX. De nyeste grafikkortene har støtte for DX9, som er den siste versjonen. De fleste spill på dagens Windows-plattform er avhengig av at DX er installert for å kunne kjøre.

Nytt OS og nye regler

Vis mer


Det er naturligvis ikke kun DX10 og Vista selv som vil stå den gode grafikken, som tidligere forklart så krever DX et egnet grafikkort for å fungere. Frem til nå har dette vært nokså fritt for grafikkprodusentene, som ikke har behøvd å implementere alle de forskjellige egenskapene i DX for å ha et DX-kompatibelt grafikkort.

Her blir det fra nå av forandringer. DX10-kompatible kort vil enten møte de gitte spesifikasjonene eller ikke, noe som vil gi to store fordeler: for det første vil det bli enklere for forbrukerne å vite hva de kjøper. For det andre blir det enklere og mer effektivt for spillutviklere, siden ikke forskjellige grafikkprosessorer (GPUer) lenger kan tolke spillkoden på forskjellig måte.

På den andre siden er det en viss sunn skepsis til dette. Det er Microsoft som setter og snevrer inn kravene til DX10, noe som betyr at det tross alt blir mindre muligheter for at GPU-produsentene kan være innovative og gjøre noe Microsoft ikke vil være med på.

Det er selvfølgelig også flere rent tekniske forbedringer, som Shader Model 4.0, men det er noe vi ikke tenker gå inn i her.

Ikke bakoverkompatibel

DX10 er altså kun ment for Vista, og er redesignet fra grunnen opp slik at det heller ikke er bakoverkompatibelt slik som dagens DX er. Det er to ting som er viktig her: det ene er at du må kjøpe et helt nytt grafikkort for å få glede av DX10. Det andre er at du ikke MÅ bruke DX10 siden Vista tross alt vil ha DX9 i tillegg, slik at det også er støtte for dagens grafikkort. Men det betyr selvfølgelig at du går glipp av en del go'-grafikk, og ytelsen vil heller ikke være i samme klasse, dersom vi skal tro Microsoft.

Per i dag er det for øvrig ikke noen grafikkort med støtte for DX10 i produksjon, og vi må nok regne med å se snø her sørpå før vi finner de i hyllene. Og dersom du vurderer en alvorlig grafikkortsoppdatering mot vinteren kan det kanskje være verd å vente på et med DX10-støtte, selv om vi må forvente at de ikke akkurat vil være på billigsalg den første tiden.

Spill

Det er selvfølgelig spillinteresserte som gleder seg absolutt mest til Vista og DX10. Et eksempel på hva vi kan vente oss av godsaker kan dere for eksempel se på denne asiatiske nettsiden, som viser et eksempel på forskjell mellom DX9 og DX10. En annen mulighet er å laste ned (det er verd bryet) en knall skrytevideo av Crysis (av folkene bak Far Cry), et av de første spillene som vil ha DX10-støtte.

Vis mer



Noen jungler ER bare penere enn andre. Selv om disse gutta neppe er der for å jakte sommerfugler. Skjermbilde fra Crysis.

Muligheten for at de første spillene med DX10 lanseres side om side med Vista ser så avgjort ut til å være til stede, så det skal bli spennende å se om for eksempel Crysis vil være et av dem. Vi håper for øvrig at noen spillselskaper vil gjøre det mulig å patche opp "gamle" DX9-spill til å støtte DX10-effekter eller lignende.

En del glade (det finnes jo faktisk en del) XP-brukere vil nok ikke være villige til å automatisk hoppe til Vista etter lanseringen. Mot de mange spillende PC-brukerne kan vi lett forestille oss at DX10 blir både Microsofts store gulrot og pisk mot de som sitter for lenge på gjerdet. Gulroten er den gode grafikken i spill som støtter DX10, men så lenge et spill også virker med DX9 trenger du jo ikke Vista.

Pisken vil være det første gode spillet som krever DX10 for å kjøre (selv om det nok ikke vil skje med det første), og siden det igjen krever Vista så kommer vi fort til det punktet der stoltheten er det største hinderet på veien ned til datasjappa. Ved siden av pengene er det gjerne det vondeste offeret på fremskrittets alter.

Så får heller debatten om det er et frem- eller tilbakeskritt gå som den vil.

Her kan du forresten lese mer om hva vi liker og ikke liker med Vista!