Vil privatliv koste penger?

KOMMENTAR: Nettjenestene tjener store penger på alt de vet om deg. Ville du betalt for å slippe?

«There's no such thing as a free lunch»


Vi deler langt mer av oss selv enn vi gjorde før.

I hvert fall gjelder det dersom du har en blogg, profil på Facebook eller deltar i diskusjoner på nett under fullt navn. Alt fanges opp av de store søkemotorene, og søker du på navnet ditt på Google, risikerer du at et flere år gammelt leserinnlegg som du postet etter en våt kveld på byen (og ikke er så veldig stolt av) ligger på side fire.

Mange arbeidsgivere bruker Google flittig når de mottar en søknad, og danner seg et bilde av deg før du i det hele tatt har møtt opp; langt utover det du skrev i søknaden, og vi har lest mer enn én nyhetsoverskrift om noen som fikk sparken, ble sparket ut av skolen eller lignende for å ha gjort noe usømmelig på Facebook.

Målrettet reklame

Google er blant de firmaene som tjener penger på å vite ting om deg. Du blir servert målrettet reklame basert på flere kriterier - dersom du for eksempel bruker deres eposttjeneste, Gmail, blir innholdet i hver epost analysert etter nøkkelord og relevante annonser vist i høyre marg. Det samme gjelder det du søker etter, som du sikkert har oppdaget.

Pål Joakim Olsen er fagredaktør for DinSides dataredaksjon. Vis mer


Google tar vare på denne søkeinformasjonen, og kan bygge en profil på deg og hva du er interessert i. Når du så får relevante annonser er det større sjans for at du vil klikke på dem, og det funker. Google selger annonser som bare juling.

For - som det så mange ganger er sagt: "There's no such thing as a free lunch."

Amazon.com er verdens største nettbutikk, og det er ikke uten grunn. Her lagres også informasjon om deg i bøtter og spann - når du logger inn får du bok- og DVD-anbefalinger basert ikke bare på hva du har kjøpt tidligere, men også på hvilke bøker du så vidt har tittet på (som for øvrig kan være en artig miks når kona har lånt PCen din). Du får beskjed om hvilke bøker andre som kjøpte denne boka også kjøpte, din egen “gullkiste” med spesielle tilbud det er sannsynlig at du vil slå til på og så videre.

På Facebook kan alle følge med på alt som skjer. Joda, det var stas da du endelig kunne smykke deg med tittelen “married to xxx”, der xxx er navnet på din bedre halvdel (eller bare xxx dersom du er single), men kanskje er det ikke så festlig at absolutt alle får melding om det når dere bestemmer dere for at det ikke lenger skal være dere to.

Men - det er “the name of the game” og nettopp det som gjør Facebook morsomt. Du kan riktignok justere hvor høyt Facebook skal rope om ting som skjer i livet ditt, men ikke forhindre at noe kommuniseres til dine venner. Vi har også sett på brukeravtalen i en tidligere artikkel, der vi fant ut at det var ganske mange rettigheter du sa fra deg ved å bruke tjenesten.

Avslører hva du har kjøpt

I det siste har også Facebook begynt å selge målrettet reklame, og for annonsører er det mulig å prikke inn med hårfin nøyaktighet hvem som skal eksponeres for annonsene. Ikke bare vet de hva du er interessert i - de vet også hva dine venner er interesserte i, så hvis du har glemt å føre opp noe, kan Facebook allikevel finne ut hva du sannsynligvis har sansen for.

Nå skrikes det også om praksisen der det blir lagt til i dine venners nyhetsstrøm dersom du kjøper et produkt via disse reklamene, og spesielt nå før jul er det ikke så veldig morsomt at julegaveinnkjøp annonseres for alle. Men, igjen - dette er selvsagt for å tjene mer penger ved at andre ser hva du har kjøpt og kjøper det samme. Jeg er ingen markedsføringsekspert, men jeg vil anta at det neppe finnes bedre markedsføringsmetode enn å si at “Karin, Petter og Hans Christian har kjøpt denne pulsklokka”.

Ny teknologi har med andre ord gjort det mulig å logge det du er interessert i, for å pushe varer og tjenester på deg (og dine venner!), som det er sannsynlig at du (og de) vil like. Hvor godt disse dataene er sikret mot inntrengere og resten av verden for øvrig, varierer fra sted til sted, og nettopp dette gjør at det slett ikke er urimelig å være litt paranoid. Hva om noen fikk tak i en liste over alt du har søkt etter på Google?

Det er ikke lenge siden USAs største nettleverandør, AOL, fikk offentliggjort sine logger, der man riktignok ikke var identifisert med navn, men der det i flere tilfeller var lett å finne ut hvem som hadde foretatt en gruppe med søk. Selv om dataene kun lå ute i ett døgn, var det nok til at søkedata fra 650.000 personer ble kopiert til flere nettsteder, og fortsatt ligger tilgjengelig.

Søkehistorikken din forteller mer om deg enn du aner. kilde
Vis mer


Anonymitet

Ville du ha betalt for ikke å bli overvåket? (Avsluttet)
Nei(57%) 252
Ja(43%) 187
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Spørsmålet er rett og slett om fremtidens privatliv kommer til å koste penger. Både Google, Amazon og Facebook kan sikkert tallfeste hvor mye de tjener på å lagre informasjon om deg og dine vaner hvert år, og kanskje kunne de ha tilbudt deg privatlivet tilbake for samme beløp.

Hvis denne prisen ikke var for høy; ville du ha vært villig til å betale?

Kanskje kan disse nettjenestene, ironisk nok, tjene enda større penger i fremtiden nettopp ved at du betaler dem for å slippe overvåkingen.