<B>SNART SLUTT:</B> I løpet av noen uker blir det slutt på å sende direktemeldinger inne i den vanlige Facebook-appen. Verdens største nettsamfunn trenger flere plattformer å tjene penger på, og brukerne skal tvinges over på meldingsappen Messenger. Foto: FACEBOOK
SNART SLUTT: I løpet av noen uker blir det slutt på å sende direktemeldinger inne i den vanlige Facebook-appen. Verdens største nettsamfunn trenger flere plattformer å tjene penger på, og brukerne skal tvinges over på meldingsappen Messenger. Foto: FACEBOOKVis mer

Vil eie mobilmarkedet med multi-app-strategi

Derfor vil Facebook tvinge deg til å bruke flere apper

Er det noen som husker Paper, Facebook-appen som skulle gi en bedre og mer avisliknende leseopplevelse, med nyhetsingresser fra noen av verdens ledende medier og det siste fra vennekretsen? Ikke? Jeg tenkte meg nesten det. Som jeg skrev da jeg testet Paper, gir den kanskje en bedre leseopplevelse, men også dårligere oversikt. Appen ble lansert for amerikanske iOS-brukere i slutten av januar, som en slags markering av nettsamfunnets tiårsjubileum, men siden har det blitt merkelig stille om nyskapingen. I norske App Store er den foreløpig ikke dukket opp.

Inntørket potteplante

På min mobil kunne Messenger, direktemeldingsappen Facebook lanserte i 2011, fort lidd samme skjebne, som en inntørket potteplante i vinduskarmen. Men fordi jeg en gang var så dum å installere den, og ikke har somlet meg til å fjerne den igjen, sendes jeg automatisk dit hver gang jeg initierer en chat på det vanlige stedet i Facebook-appen.

Men jeg liker det ikke.

Jan Omdahl har i flere år kommentert teknologi i Dagbladet. Foto: Dagbladet Vis mer


Å ha en effektiv meldingstjeneste, oppdateringer fra venner og oversikt over nyheter fra mine favorittmedier bygget inn i samme app, var helt utmerket og sterkt avhengighetsskapende for et mediemisbrukende, sosialt zappehode.

Men det er ikke slik Facebook vil at vi skal oppføre oss.

Ungdommene flykter

Mens ungdommen flykter fra Facebook, sitter vi gamlingene igjen og gremmer oss over at Facebook ikke lenger vil la oss sende direktemeldinger inne i den vanlige Facebook-appen. I løpet av noen uker må alle gjøre som meg: vi skal tvinges til å bruke meldingsappen Messenger i stedet.

Det handler selvsagt om penger.

Mark Zuckerberg vill dominere mobilmarkedet gjennom å tilby en hel serie apper som hver for seg er gode nok til å tiltrekke store brukermasser, og dermed sikre seg en bredest mulig plattform for prøving og feiling med annonsesalg og eventuelt andre inntekststrømmer.

Ikke bare satsingen på flere apper med Facebook-varemerke, men også oppkjøpene av Instagram og WhatsApp - som jo er en Messenger-konkurrent, men som, i hvert fall foreløpig, skal leve videre som selvstendig produkt - kan sees i lys av dette.

Senest i januar i år snakket Mark Zuckerberg om strategien i en telefonkonferansen med analytikere og journalister.

Beinharde økonomiske realiteter

«Et tema som bør være klart gjennom vårt arbeid på produkter som Messenger, grupper og Instagram, er at vår visjon for Facebook er å lage et sett produkter som hjelper deg å dele alle slags innhold du vil med enhver målgruppe du ønsker», sa Zuckerberg da.

Bak det noe hjelpeløse businesspråket ligger beinharde økonomiske realiteter. Facebooks applikasjoner er gratis, og vil etter solemerker alltid være det. Inntektene må komme fra reklame, og i en tid da brukerne vandrer fra desktop til mobil - og senere videre til briller, smartklokker og alskens «wearables» - blir det krevenede å hente inn disse pengene.

Reklame i apper er vanskelig å få til uten å irritere brukerne. Facebook har innsett at de trenger mange annonseflater for å lykkes. Bare slik kan selskapet forsyne seg med det Google ikke rasker til seg.

Spørsmålet er om vi brukere vil trives med å måtte forholde oss til flere enn en Facebook-app.

Bare mer kaos?

Zuckerberg hevder at mer spesialsierte applikasjoner vil gi en bedre og mer fokusert brukeropplevelse i hver app. Det er muligens riktig, men er du skrudd sammen omtrent som meg, klarer du bare å holde rede på et visst antall nettsteder, sosiale medieplattformer og applikasjoner. Noe av det jeg liker aller best med dagens Facebook, er at jeg får mye innhold og funksjonalitet på ett sted.

Et Facebook sprengt i biter vil bidra til at jeg mister enda mer av kontrollen med et digitalt liv som allerede truer med å flyte ut i kaos. Jeg er ikke så sikker på om det er en suksessoppskrift.