Vil e-post forsvinne?

Amerikanske ungdommer er ikke i tvil; e-post er døende.

Vil MySpace, Facebook og andre sosiale nettjenester stå for hoveddelen av fremtidens kommunikasjon?

Det mener i hvert fall en rekke unge, amerikanske entreprenører. De har vært samlet på den såkalte Mashup 2007-konferansen i San Francisco.

"Jeg trenger Facebook hvor enn jeg befinner meg", sier Martina Butler, kjent for podcasten emo girl talk, men eposten sjekker hun bare en gang i uka.

De unge mener at e-post fortsatt er å foretrekke når man kommuniserer med voksne, og i følge Craig Sherman fra Gaia Online er det de unge som setter trendene. Han påpeker at e-post antakeligvis kun blir på det forretningsmessige planet om noen år.

Vil fremtidens Internettbrukere droppe e-post?
Vis mer


Også på mobilen

En av grunnene til at de sosiale nettverkene har blitt så populære, er at de også er tilgjengelige pr. mobiltelefon, og i dagens samfunn er det nærmest uaktuelt for en tenåring å være foruten.

De fleste har registrert seg på en god håndfull nettjenester, og kommuniserer med forskjellige grupper av venner på de ulike nettjenestene. Asheem Badshah, som står bak nettstedet scriptovia.com, går så langt som å påstå at det å bare ha konto hos én aktør, betyr at du mister venner som er aktive på andre nettverk. De unge entreprenørene venter derfor fortsatt på den store "killer"-tjenesten som kan samle alle de sosiale nettstedene under en paraply.

>> Les også: Slik får du mest ut av Gmail

Blir SocialStream den neste hiten?

En slik paraplytjeneste er selvsagt mange i gang med å lage, og ett av de mest lovende navnene er SocialStream, et prosjekt ved Carnegie Mellon University, som sponses av Google. Dette vil bli en nettjeneste der du kan poste bilder, filmer, tekst, lyd etc. til flere sosiale nettverk på en gang - alt på ett sted.


Dette forutsetter selvsagt at tjenestene har et tilgjegelig {API}, noe MySpace (som er størst) foreløpig ikke har, men som vi antar vil komme på plass ganske kjapt dersom SocialStream blir en suksess.

Kilder: news.com, mashable.com