Spotify åpner for stadig nye muligheter for å dele musikk. Foto: Jon Åslund, Creative Commons
Spotify åpner for stadig nye muligheter for å dele musikk. Foto: Jon Åslund, Creative CommonsVis mer

Vi vil ikke betale for Spotify

Seks million brukere, men hvor mange betaler?

DinSide Data var blant de første som omtalte streamingtjenesten Spotify, og har blant annet kalt løsningen for "musikkhimmelen". Nå kan ting tyde på at Spotify ikke akkurat er himmelen for bakmennene, artistene og musikkbransjen generelt, i hvert fall ikke økonomisk.

I følge Dagbladet er det nemlig svært få som betaler for et såkalt Premium-medlemskap (99 kroner pr måned for avspilling uten reklameavbrudd), nærmere bestemt ca 40.000 brukere, eller rundt 0,7%.

Lite penger å hente på reklame

Et annet problem er at reklameinntektene viser seg å være er skuffende svake. I juni var den totale reklameinntekten bare 900.000 kroner i England, et marked med hele 500.000 Spotify-lyttere.

Nå tror analytikere at Spotify sin redning kan være mobilmarkedet. I løpet av de nærmeste ukene vil det sannsynligvis dukke opp en egen Spotify-versjon for iPhone, som kun betalende brukere vil få tilgang til.

Et annet trekk kan være å gjøre reklameavbruddene så hyppige og irriterende at folk "tvinges" over på Premium-medlemskap. Det har vært en merkbar intensivering av avbrudd den siste tiden, uten at det altså ser ut til å ha hatt noen effekt, foreløpig.

Les også:
Gjør YouTube til musikkmaskin
Her er Norges svar på Spotify