Vi som kjøpte HD DVD...

HD DVD har ikke lenger noen lys framtid etter at enda et filmselskap fikk kalde føtter. Er vi lei oss?

Formatkrigen, som mange av oss som skriver om slikt liker å kalle det, mellom Blu-ray og HD DVD skal nå i praksis være over. Det eneste som gjenstår er å få Toshiba og de få andre som er igjen på HD DVD laget til å innse at det viktigste slaget er tapt.

Men er det egentlig noen vinnere? Og hva har de i så fall vunnet?

Media har en trang til å se på alt som sport og konkurranse, det blir lettere å finne festlige ord og beskrivelser, men overdrivelsene blir gjerne med som en nisse på lasset.

Industrien og oss

Medieindustrien - både de som lager innhold og de som lager bokser - er ikke forbrukervennlig av natur. Bare hvis den må. De driver butikk, og vil helst slippe å lage det beste og billigste produktet. De vil heller ha kontroll slik at kjøperne må kjøpe det som finnes til en pris i området der smertegrensen ligger.

Når det gjelder HD-kvalitets video, så har den mye omtalte formatkrigen på ingen måte vært om brukernes gunst. Det har derimot vært ført innad i bransjen, mellom hvem som skulle få være med i kampen om å kontrollere hva kundene skulle tilbys.

Utvalget av spillere har vært magert, prisene har vært alt annet enn aggressive, og utvalget av filmer har slett ikke fått noen til å løpe til butikkene.

Brynjulf Blix er journalist i DinSide Data Vis mer


For min egen del kjøpte jeg en rimelig HD DVD-spiller for å koble til PCen, bare som et eksperiment. Utvalget av filmer, og kvaliteten på det jeg har sett, har ikke fått meg til å bruke mye penger på dette.

Og jeg har ikke følelsen at jeg er alene om det.

Når Playstation 3 blir enda litt billigere ser jeg ikke bort fra at det havner en slik i kjellerstua, men jeg opplever verken at jeg har tatt noen veivalg i livet eller deltatt i noen krig ...

TEST: DivX på Playstation 3

To tapere?

Formatkrigen har også dreid seg om hvilket format som har hatt best kvalitet, størst kapasitet og flest finesser. Men ikke noe av det som har vært tilbudt av innhold har vært i nærheten av å utnytte dette.

Svært mange av brukerne som kunne bli fundamentet for en ny kundegruppe, har i stedet lastet ned filmer på nett, og sett hoderystende på industrien som har konkurrert om å kontrollere brukerne og bruken med nye mekanismer for Soneinndeling og DRM. Vi snakker om total skivebom.

HD-video rett i nettleseren

Brukerne er interessert i god tilgang på interessant innhold, kurant bilde- og lydkvalitet og enkel bruk.

Begge aktørene i formatkrigen har lagt seg på noe som minner mer om SACD og DVD-Audio, og i tillegg kraftige begrensninger i brukerrettigheter.

Det har ikke akkurat vært noen suksess i musikkbransjen.

Alternativet

Det store spørsmålet er om Sony og "vinnerne" vil tviholde på konseptet med brukerkontroll i stedet for å tilby brukervennlighet og åpenhet.

Hvis alt skal dreie seg om kontroll fra tilbudssiden, og de som står for etterspørselen i utgangspunktet blir sett på som potensielle skurker og tyver, da er det rett og slett noe fundamentalt galt med hele forretningskonseptet.

Det kan fungere med en Soup-nazi i New York (du har vel sett Seinfeld-episoden hvor den bistre innehaveren både bestemte hvem som fikk servert suppe og hva slags?), men verken McDonalds eller Burger King har adoptert konseptet.

Vi får håpe at Blu-ray/Sony-leiren skjønner tegninga.

Eller så får vi bare la være å kjøpe. Det er mye annen moro man kan bruke penger på.

(Blant annet på billige HD DVD filmer etter hvert .... ;-))