Verdens sterkeste merkevare

KÅRING: Neida, det er hverken Coca-cola, Microsoft eller McDonald's.

Det amerikanske Millward Brown kårer hvert år de sterkeste merkenavnene - den såkalt Brandz-kåringen.

Brandz baserer seg på flere parametere - blant annet en spørreundersøkelse av 100.000 mennesker verden over, samt hvor godt selskapene har gjort det det siste året, økonomisk sett.

I så måte er Google verdens sterkeste merkenavn. For andre året på rad.

>> Les også: Tre triks som gjør Google bedre

Firmaet verdsettes til svimlende $86.000.000.000 - eller rundt 430 milliarder kroner etter dagens kurs, 30% mer enn for ett år siden. Nummer to på listen, General Electric (som blant annet eier NBC Universal), er distansert med nesten $15mrd.

Microsoft kaprer tredjeplassen like bak, mens Coca-Cola må innfinne seg med fjerdeplassen. Oppsiktsvekkende har Apple steget fra 16. plass i fjor til 7. plass i år, og vurderes til $55mrd; hele 123% opp fra i fjor.

Her er de 20 første plassene:

1. Google ($86.057.000.000, +30%)
2. GE ($71.379.000.000, +15%)
3. Microsoft ($70.887.000.000, +29%)
4. Coca-Cola ($58.208.000.000, +17%)
5. China Mobile ($57.225.000.000, +39%)
6. IBM ($55.335.000.000, +65%)
7. Apple ($55.206.000.000, +123%)
8. McDonald's ($49.499.000.000, +49%)
9. Nokia ($43.975.000.000, +39%)
10. Marlboro ($37.324.000.000, -5%)
11. Vodafone ($36.962.000.000, +75%)
12. Toyota ($35.134.000.000, +5%)
13. Wal-Mart ($34.547.000.000, -6%)
14. Bank of America ($33.092.000.000, +15%)
15. Citi ($30.318.000.000, -10%)
16. HP ($29.278.000.000, +17%)
17. BMW ($28.015.000.000, +9%)
18. ICBC ($28.004.000.000, +70%)
19. Louis Vuitton ($25.739.000.000, +13%)
20. American Express ($24.816.000.000, +7%)

Du finner hele rapporten her: http://www.millwardbrown.com/Sites/Optimor/Media/Pdfs/en/BrandZ/BrandZ-2008-PressRelease.pdf