Vis mer

Valve har skjønt DRM

KOMMENTAR: Endelig en forbrukervennlig DRM-variant.

Vi har skrevet opp og ned i mente om DRM på DinSide, og i flere kommentarartikler har vi kritisert underholdningsbransjens måte å tenke på - DRM har nemlig siden dag én vært et hinder for lovlydige kjøpere, mens de som virkelig har villet piratkopiere har fått det til uansett.

Les også: Hvorfor vil dere ikke ha pengene mine?

Vi snakker her altså om Digital Rights Managements, eller for oss vanlige dødelige; mekanismer som gjør det vanskelig å piratkopiere materialet - men dessverre også ofte gjør det vanskelig å bruke.

Derfor har også piratkopien vært et bedre produkt enn det du får kjøpt.

Eksemplene er mange - inntil iTunes Music Store fjernet DRM fra hele sjappa, var det umulig for meg som forbruker å bruke produktet jeg hadde kjøpt som jeg ville.

For eksempel kunne jeg ikke spille av kjøpt musikk på Squeezebox i stua, og jeg kunne heller ikke bruke den på en MP3-spiller uten eplesymbol på. Det er imidlertid uproblematisk for dem som har piratkopiert musikken.

Les også: Aldri mer DRM-beskyttet musikk!

Som idé har jeg ingen problemer med konseptet DRM, så lenge det gjøres på riktig måte. Ingen er tjent med at "alle" piratkopierer - de som lager digitalt materiale må også få betalt for det, men samtidig må det løses på en måte som gjør at du som er lovlydig og bruker penger ikke blir lidende.

Pål Joakim Olsen er teknologiredaktør i DinSide. Vis mer


Det er her jeg mener Valve nå har klart å løse den Gordiske knuten. Selskapet står bak en rekke populære titler; blant annet Half-Life-serien, og de står også bak tjenesten Steam, som de bruker både for å distribuere spill (over 500 i skrivende stund) og som "motor" for flerspilling over Internett.

Grepet Valve nå har gjort med Steam er å lansere en teknologi som kan brukes av spillutviklere, en såkalt Custom Executable Generation som gjør det blir generert en unik versjon av spillet for hvert kjøp som gjøres.

Filen du laster ned kan du fritt kopiere på så mange maskiner du vil, og du får dermed også tatt backup, men du kan bare spille det ett sted av gangen. Dette løses ved at spillet kommuniserer med Valve-serveren når du starter det. Det er riktignok en begrensning, men en begrensning jeg tror vi er nødt til å leve med.

Dermed kan du spille spillet du har kjøpt hvor du selv vil - på maskinen du har på gutterommet, på besøk hos en kompis (det går til og med an å "låne" det bort) eller på den bærbare mens du venter på det forsinkede flyet.

Den lille ulempen er selvsagt at du er avhengig av å ha nettilgang når du starter spillet, men det er et aspekt som for de fleste vil være uproblematisk. Dersom Valve går konkurs kan det selvsagt også føre med seg problemer, men for å være ærlig, tror jeg sannsynligheten for det er mindre enn den er for at spillplata du kjøpte sist blir ripete og ubrukelig.