Vis mer

Vær varsom på Twitter

KOMMENTAR: Aner vi konturene av fremtidens største ryktebørs?

Vi har vel alle gått på noen impulsive blemmer opp gjennom årene, ofte som resultat av at det har vært alt for kort vei fra tanke til handling.

En stor del av disse blemmene skyldes at vi har fått nye, tekniske hjelpemidler som løser kommunikative oppgaver som tidligere kunne være omstendelige, på null komma svisj. Korte eposter har erstattet lange forretningsbrev, julehandelen er unnagjort på minutter fra sofakroken, og forhold avsluttes pr SMS.

Også i arbeidslivet er endringene store. I mange bransjer foregår nå mesteparten av kommunikasjonen mellom kunder, kolleger og partnere elektronisk, og her finnes det også mange eksempler på ting som kommer ut - som med fordel kunne forblitt på tankestadiet noen sekunder eller minutter til.

Foto: Olav Eggesvik/DinSide Vis mer


Og nå har Twitter tatt oss med storm. I praksis er det snakk om en-til-mange-tekstmeldinger på maks 140 tegn, satt i et slags system på nettet. Folk strømmer til tjenesten, og "twitrer" om alt mellom himmel og jord, stående på toget, midt i krigssonen eller fra møterommet.

Twitter er noe av det hotteste på nettet for tiden, og brukt riktig kan det være en vanvittig effektiv måte å oppdatere andre, og holde seg selv oppdatert på.

Les også: Twitret og fikk sparken

Bakgrunnen for Twitter-suksessen er nettopp at det er så enkelt, og at veien fra tanke til handling (og innhold) er like kort som en enkel SMS. Der ligger samtidig systemets største utfordring.

Her er et tenkt eksempel: Jeg har i dag rundt 230 såkalte "followers", som kan lese alt jeg skriver på Twitter. Hvis jeg skulle plumpe ut med ett eller annet ubekreftet, hårete rykte, ville kanskje minst halvparten av dem som følger meg, sende meldingen videre til sine followers, eller "retweetet" den, som det populært kalles.

Bjørn Eirik Loftås er ivrig Twitter-bruker og redaktør i DinSide Data Vis mer


Hvis hver av disse 115 i snitt har 100 followers hver, kan du kanskje forestille deg hvor vanvittig effektivt informasjon kan spres på usannsynlig kort tid i Twitter-nettverket.

Vi snakker kanskje om millioner av mottakere etter bare 5-6 retweeter, hvis meldingen min er oppsiktsvekkende nok, vel og merke.

For meg personlig er det bare å krysse fingrene og håpe på at ryktet er sant.

Ekstremt effektivt, men dessverre helt uten angreknapp. For selv om jeg skulle sende ut en melding med demanti og beklagelse, er den neppe like interessant å retweete, og mange vil derfor aldri få vite sannheten.

Andre får derimot dollar-tegn i blikket. Et gratis system for lynrask distribusjon av informasjon med tilhørende lenker, ofte kamuflert bak forkortelser som http://tinyurl.com eller lignende (i utgangspunktet for å holde seg innenfor grensen på 140 tegn), er som musikk i ørene til alle som så langt har levd godt av å misbruke epostsystemer til å spamme deg og meg med saker og ting vi slett ikke har bedt om.

For dem som er interessert i det kan Twitter enkelt forvandles til en effektiv propagandakanal som treffer sitt uvitende publikum langt raskere og mer målrettet enn eposter fra ukjent avsender til mer eller mindre tilfeldige mottakere. For hvor lenge har du en garanti for at @bjorneirik virkelig er meg?

Og i motsetning til epost finnes ikke spamfiltre i Twitter-sfæren, i hvert fall ikke foreløpig.

For noen dager siden poppet det opp en melding på Twitter om at et amerikansk fly hadde krasjet i New York. Kilden var en gruppe som har spesialisert seg på å være tidlig ute med "breaking news", i skrivende stund med mer enn 50 000 followers.

Allerede før kontrameldingen kom et par minutter senere, hadde "nyheten" spredd seg til hver avkrok av nettet. Kontrameldingen ble neppe retweetet av like mange.

Og med ett har den gamle klisjeen "Ikke tro på alt du leser på Internett" fått mange nye tilhengere. Den er kanskje mer aktuell enn noen sinne i Twitter-sfæren, fremtidens største ryktebørs.