Vis mer

Ungdomsfrafall på Facebook

Er den utrolige populære nettjenesten i ferd med å miste grepet på de yngste?

Det er ikke mange nettsteder som kan skilte med 250 millioner registrerte brukere, og det er garantert ikke mange som kan skryte av at hele 120 millioner av dem logger seg på hver eneste dag.

Facebook har hatt en nesten magisk tiltrekningskraft på nettbrukere verden over, men én gruppe kan se ut til å ha fått seg en overdose: Ungdommen.

Betydelig nedgang

Ifølge medieanalytikere hos britiske Ofcom faller nå før første gang siden Facebook oppsto andelen brukere mellom 15 og 24 år. Guardian melder at denne aldersgruppen ikke viser tegn til å være mindre på nettet enn før, men likevel faller tilstedeværelsen på Facebook fra 55 prosent i fjor til 50 prosent i år.

Det er naturligvis fortsatt imponerende at halvparten av alle nettbrukere i dette segmentet har en Facebook-profil, men en skal ikke se bort fra at foreldre, lærere og andre litt for voksne bekjente gjør at ikke alle ungdommer føler seg like komfortable på den populære nettverkstjenesten.

Gruppen over 15-24-åringene, de mellom 25 og 34, øker nemlig tilstedeværelsen sin til 46 prosent, sammenliknet med 40 prosent i fjor, i tillegg til at 30 prosent av alle britiske voksne har Facebook-profil.

I 2007 var dette tallet bare 21 prosent.

Les også: Slik bruker du Facebook på mobilen

- Eldre brukere

Liknende tall eksisterer foreløpig ikke for Norge, men det er grunn til å tro at et land med så god internettdekning har minst like høye tall blant de (godt) voksne brukerne.

Direktør for markedsundersøkerlser i Ofcom, James Thickett, sier ifølge Guardian at mens eldre flokker til sosiale nettverkstjenester, er Facebook og Myspace svært populære for de under 16 år.

- Det er helt klart at tilfanget av de under 16 år er veldig høyt, så vi kan ikke si for sikkert om disse tallene (for 15-24-åringer) betyr personer innenfor en bestemt aldersgruppe simpelthen ikke oppretter sosiale profiler, eller om det dreier seg om et skifte i befolkningen som sådan som gjenspeiler at de som opprettet profil for et par år siden nå har blitt eldre, forteller Thickett til Guardian, og fortsetter:

- Hovedpoenget er uansett at gjennomsnittsalderen til brukerne av sosiale nettverkstjenester blir høyere.