Flere store aktører innenfor TV- og filmbransjen slutter seg nå til et nytt DRM-system. (Foto: Remiks av <a href="http://www.flickr.com/photos/wonderferret/424921510/">dette bildet</a> av <a href="http://www.flickr.com/photos/wonderferret/">Flickr-bruker Wonderferret</a>, <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en">Creative Commons</a>)
Flere store aktører innenfor TV- og filmbransjen slutter seg nå til et nytt DRM-system. (Foto: Remiks av dette bildet av Flickr-bruker Wonderferret, Creative Commons)Vis mer

Ultraviolet - DRM er på vei tilbake

Trodde du DRM var død, må du tro om igjen.

DRM, eller Digital Rights Management, har lenge vært en kontroversiell mekanisme.

Ideen baserer seg på å la rettighetshavere styre hva du får lov til å gjøre med et produkt du har kjøpt, blant annet ved å forby deg (eller begrense muligheten din til) å kopiere det.

Et godt eksempel er musikken man tidligere kjøpte via iTunes Music Store, som kunne overføres til et begrenset antall kompatible enheter. Det gjorde blant annet at musikk kjøpt via iTunes ikke kunne spilles av via Squeezebox.

Hensikten er selvsagt å forhindre piratkopiering, men som vi har presisert opp til flere ganger på DinSide, har DRM-løsningene til nå kun vært til hinder for vanlige forbrukere, mens piratene uansett har funnet omveier. I kommentaren "Aldri mer DRM-beskyttet musikk!" lufter DinSide Datas redaktør Bjørn Eirik Loftås sine frustrasjoner knyttet til DRM-beskyttede musikkfiler. Undertegnede har selv også kommentert DRM-fadesen til Microsoft som skjedde da de stengte betalingstjenesten MSN Music.

I ettertid har iTunes begynt å selge DRM-fri musikk, men fortsatt er filmer og tv-programmer beskyttet via Apples DRM-løsning. Den biten av iTunes-butikken er ikke tilgjengelig for nordmenn, selv om det finnes muligheter hvis du virkelig vil.

Samleside: DRM

Vis mer


Filmbransjen gir seg ikke

En haug av store aktører har nå sluttet seg til en ny DRM-løsning, Ultraviolet, som i prinsippet kan synes snedig, men som også har sine svakheter.

Løsningen går ut på at du har en Ultraviolet-konto, og når du kjøper f.eks. en DVD med logoen avbildet til høyre, registerer du kjøpet slik at kontoen din oppdateres med informasjon om at du har kjøpt rettigheter til å se denne filmen.

Fordelen er så at du ikke bare har kjøpt DVD-plata; du eier også rettighetene til å se filmen slik at du slipper å kjøpe den på nytt, om du vil se en utgave tilpasset mobiltelefonen din, på PC-en eller via andre enheter; også fremtidige.

Listen over aktører som er med på dette er ganske lang, der vi i fleng kan nevne filmselskaper som Warner, Paramount og Fox, produsenter som Sony, Panasonic og Samsung og blant annet Microsoft, Netflix (amerikansk nettjeneste for filmleie), Divx og Adobe.

Ulempen er dog at ikke alle er med.

Apple, for eksempel. Det betyr kort og godt at du ikke vil kunne se filmen du kjøpte på en iPhone (ei heller på en Macbook). Vi skal ikke spekulere så mye rundt hvorfor Apple har valgt å stå utenfor, men det kan jo tenkes at dette har en sammenheng med at Apple har sitt eget distribusjonsapparat (iTunes) de ikke nødvendigvis har lyst til å kannibalisere. Spørsmålet på sikt blir dog om filmselskapene vil ønske å bruke noen andre DRM-løsninger enn Ultraviolet dersom det blir en suksess.

Disney er heller ikke med fordi de (hold deg fast) jobber med en annen løsning, som de kaller KeyChest.

Dermed er kaoset komplett igjen fordi ingen kan bli 100% enige, og tilbake sitter forvirrede forbrukere, som bare har lyst til å betale for å kunne se filmen slik de vil, og piratene, som sikkert kommer til å omgå også denne DRM-beskyttelsen på nullkommasvisj.

Kilde: Wired