Tre ganger raskere SSD disk

Ny Intel-teknikk feier konkurrentene av banen

Tirsdag lanserte Intel en ny famile SSD-disker som er vesentlig raskere enn det som er tilgjengelig. Dette vil mange forskjellige brukere dra nytte av, både i avanserte servere og i kraftige og lette bærbare.

Å lage rask lagring basert på ordinær Flash-teknikk er ikke noe sjakktrekk. Ytelsen i selve lagringscellene er ikke spesielt rask, det ser vi på rimelige minnekort og minneplugger som er i salg over alt til en billig penge. Her er skrive og leseytelsen ikke i nærheten av det raske harddisker presterer, og da hjelper det lite om kapasiteten er stor og tilgangen rask. Det hjelper ikke om sentralbordet tar telefonen hvis selve leveransen går i sneglefart...

Ny kontroller

Intel har fått fart på sakene ved å utvikle en helt annen kontroller, som leverer imponerende ytelse. SSD-disk er beregnet på bærbare kommer i 80 GB utgave i løpet av kort tid, og på 160 GB tidlig neste år.

Vis mer


Diskene kan levere data med 250 Mbyte/sek, og skrive med 70 Mbyte/sek. Latency (forsinket respons) ved lesing er oppgitt til 85 mikrosekunder.

For servere kommer det mindre, men raskere løsninger. Her er kapasiteten 32 GB i år og 64 GB tidlig neste år, med samme leseytelse, men opptil 170 Mbyte/sek skriveytelse og latency på 75 mikrosekunder.

Teknikken er basert på 10 parallelle kanaler internt i kontrolleren, som er utviklet av Intel og Micron i samarbeide.

Diskene kommer i SATA-utførelse og kontrolleren støtter NCQ (native command queing) med 32 samtidige operasjoner.

Lang levetid

Intel sier at enhetene beregnet på bærbare vil ha en levetid på fem år med skriving av opptil 100 GByte per dag. Dette er langt mer enn ved vanlige bruksmønstre.

Slutten for harddisker?

Men Intel ville ikke oppgi noen priser for de nye SSD-enhetene, noe som kan tolkes i retning av at vi ikke står foran noe dramatisk prisgjennombrudd.

Det vil derfor være et stort marked for roterende harddisker i overskuelig framtid. Så lenge en tradisjonell harddisker er mer enn 10 ganger billigere i forhold til kapasitet er det ingen fare.

En annen ting er at så lenge dagens operativsystemer fungerer slik de gjør, er ikke diskhastighet alltid den største flaskehalsen. Ved oppstart av programmer brukes det mer tid på administrasjon av maskinressurser enn ren lesning fra disk. Datafiler er dessuten sjelden så store at det krever lang tid å lese dem inn for de fleste brukere.

For profesjonelt bruk, spesielt i lyd, video og profesjonell bldebehandling er saken annerledes. Men også spill bruker stadig lengre tid på innlesning av data.

Derfor ligger det mange utfordring foran utviklere både av maskinvare og programvare, for å utnytte de beste egenskapene hos ny lagringsteknikk.

Mer info finner du hos Intel