TEST: Sony AVCHD kameraer

Sony slipper nå et lite knippe med AVCHD kameraer - de tar opp i HD og lagrer på HD. Vi har testet.

Proffene har brukt harddisker som opptaksmedium for videokameraer i lang tid. Det sparer tid når man skal redigere opptakene siden man slipper å overføre alt i sanntid til harddiskene i redigeringssystemet. Samtidig får man mye lengre opptakstid, man slipper å spole, sletting skjer på et øyeblikk osv.

Små videokameraer med harddisk finnes også for oss glade amatører, vi har testetf lere.

Men nå som "alle" har flate TVer som er HD-ready åpner det seg et marked for nye videokameraer med HD-oppløsning. Kombinert med harddisk for lagring, høyoppløselig bildebrikke og avansert optikk får man snart små apparater som får selv oss barkede gadget-friks til å sikle. I denne omgang ser vi på Sonys siste modeller.

Vis mer


Valgets kval

I fjor lanserte Sony HDR-SR1 - et kamera med HD-oppløsning og 30 GB harddisk, men dette var bare en forsmak.

I disse dager (juni 2007) kommer den nyeste serien på markedet, og den består av tre modeller: HDR-SR5E (40 GB), HDR-SR7E (60 GB) og HDR-SR8E (100 GB). Kameraene er svært like, forskjellen er at HDR-SR5E er sølvfarget, mangler elektronisk søker og minijack kontakter for eksterne mikrofoner og hodetelefoner, og har dessuten mindre bildebrikke med lavere oppløsning.

Forskjellen mellom de to største, svarte modellene er bare kapasiteten på harddisken.

En komplett oversikt over og sammenligning av alle spesifikasjoner finner du hos Sony

Alle kameraene har Carl Zeiss opptikk, bruker det nye og effektive AVCHD-formatet for HD-innspilling, men kan også ta opp i SD i MPEG-2.

Opptakstiden i HD varierer med kvaliteten du velger. I høyeste kvalitet får du henholdsvis 5t 20m, 8t og 13t 30m på de tre modellene, mens laveste HD-kvalitet gir 15t 10m, 22t 50m og 38t 10m opptakstid.

For SD-oppløsning får du 9t 40m, 14t 40m og 24t 40m i høyeste kvalitet og 27t 50m, 41t 50m og 70t1 0m i laveste kvalitet.

I bruk

For alle som har brukt DV-kameraer er det utrolig enkelt å bruke disse kameraene. Alle knappene sitter der de skal når du har tredd hånden inn i remmen: Zoom og stillbilde med lang- og pekefinger, start stopp med tommelen. Overføring av opptakene til PC skjer via USB 2.0-grensesnittet.

Vis mer


Kameraet er klart til bruk drøyt 8 sekunder etter påslag.

Skjermen er berøringsfølsom, og menysystemet er logisk og lett å bruke. Det er fire "ekte" knapper under skjermen og fire knapper på selve kameraet, alle med funksjoner som er selvforklarende for de som har brukt et videokamera tidligere. For nybegynnere er det en knapp som heter Easy, med denne aktivert er det bare å trykke start og filme.

Vis mer
Vis mer




For de mer avanserte kan man velge video, still-modus eller langsom kino modus som 4-dobler opptakshastigheten og spiller av 3 sek på 12 sek (lengre tid får du ikke tatt opp)

Videre kan du sette kvalitetsnivå, justere hvitbalanse og autofokus, velge manuell funksjon på styrerullen foran ved linsen (fokus/eksponering/hvitbalanse-/autofokus shift.

Her finner du noen bilder fra menysystemet

De fleste vil nok likevel oppnå helt tilfredsstillende resultater med å stole på automatikken. Da er det bedre å unngå mer eller mindre håpløse bildeutsnitt og ekstremt blandede lysforhold ved å tenke litt før man filmer.

Lydinnspillingen gir deg 5.1 surroundlyd, men det er dessverre ingen muligheter til å justere opptaksvolum annet enn tilpasning for lav eller normal generelt lydnivå. Det er automatisk nivåstyring som jobber hele tiden. til musikkopptak er kameraene derfor ikke spesielt godt egnet.

LCD-skjermen er imponerende bra, supperask og sylskarp med svært god lysstyrke. De to største kameraene har også søker, riktignok med elektronisk bilde, som vippes opp. Praktisk under spesielt ugunstige lysforhold.

Vis mer


Hva med bildekvaliteten?

Vi tok opp i forskjellige situasjoner både innendørs og utendørs, sammenlignet de to modellene med hverandre og med en eldre toppmodell av et DV-kamera med 3CCD-brikker.

Det er svært enkelt å slå fast at kvalitetene på AVCHD-opptakene er imponerende. Vanlige DV-opptak selv fra topp kameraer blir nesten pinlig i forhold. En ting er å se opptakene på en HD-ready flat-TV med mindre enn full HD-oppløsnings panel, sett fra sofaen. Det er først når du sitter foran en 24-tommers PC-skjerm med 1920x1200 oppløsning, på 30 cm avstand at forskjellen fremstår i all sin herlighet.

Det er så sylskarpt og detaljert at det er nesten for mye av det gode. Alle menneskelige "skavanker" som skjeggstubber, rynker, kviser osv. står frem i all sin prakt...

Bildestabiliseringen gjør ikke underverker, verken den elektroniske på HDR-SR5E eller en optiske på HDR-SR8E. Panoreringer og zooming bør brukes med stor beskjedenhet, det blir sjelden bra uansett og er krevende for apparatet som håndterer avspillingen.

Programvare

Kameraene kobles til PC med USB 2.0 som sitter i dokkplaten. Her finner du også tilkobling til laderen pluss AV og komponent-utganger på miniplugger. Overgangskabler følger med.

Vis mer


Det er også tilsvarende utganger på selve kameraet, i pluss HDMI-utgang. Det er også mikrofon + hodetelefon på de største modellene.

Vis mer


Sony leverer med programvaren Picture Motion Browser, som overfører, arkiverer og gir deg helt enkle redigeringsmuligheter for videofilene.

Her kan du konvertere til MPEG-2 eller brenne AVCHD-filer til vanlig DVD. Disse kan ikke spilles av på vanlige DVD-spillere, bare på PCer som har den riktige kodeken installert eller på blu-ray-spillere, som for eksempel Playstation 3. På en enkeltsidig DVD-plate får du plass til rundt én time i normal AVCHD-kvalitet.

Siste utgave av videoredigeringsprogrammet Nero Vision, som følger med programpakken Nero Burning ROM, har fått støtte for AVCHD-formatet. For mer avansert redigering og brenning til andre HD-formater kreves annen programvare som er i ferd med å komme på markedet.

Konklusjon

Denne kameraserien tilbyr svært brukervennlige kameraer med en imponerende kvalitet. Det er egentlig ikke mye å fikle med på selve kameraet, og heller ikke særlig gode grunner til det. Derimot er det enda viktigere enn før å tenke før og mens man filmer. Den høye bildekvaliteten avslører skavanker både hos fotografen og motivene...

Men hvilket av disse tre kameraene skal man velge? Kapasiteten er stor nok for de fleste selv på det minste kameraet, hvis man da ikke er på jordomseiling. Over 5 timer i toppkvalitet er lenge, og man vil ofte ha overført til PC lenge før man har fylt opp harddisken.

Den elektroniske søkeren kan være praktisk i visse sammenhenger, de eksterne hodetelefon- og mikrofoninngangene er for svært spesielt interesserte. Musikk og annen viktig lyd tar man heller opp på en dedikert opptaker og synkroniserer etterpå under redigering.

Den høyere oppløsningen på bildebrikken hos de største modellene er heller ikke spesielt framtredende. På videoopptakene er det i praksis ingen forskjell. På stillbilder ser vi forskjellen, både i fargestikk og i optisk kvalitet. Men den er ikke stor. Generelt er kvaliteten på stillbilder som et middels kompaktkamera.

Bildene er tatt samtidig, med begge kameraene festet på samme skinne:

SR5E

Vis mer



SR8E

Vis mer



SR5E

Vis mer



SR8E

Vis mer



SR5E

Vis mer



SR8E

Vis mer


Prisene ligger på fra ca 7 500 kroner for den minste modellen, drøyt 10 000 for den midterste og rundt 12 000 for den største.

Ingen videoklipp?

Grunnen til at vi ikke har lagt ut noe videoklipp er at formatet ikke kan spilles av på enhver PC. Du trenger en kompatibel avspiller, som siste versjon av PowerDVD Ultra eller siste versjon av Nero osv. Dessuten trenger du en kraftig PC. Core 2 Duo 2,4 GHz eller bedre fungerer bra, et skjermkort med en viss kraft er også påkrevet.

Uten alt dette på plass ser du enten ingenting eller bare hakking...

Les også:
Slik blir videokvaliteten
Guide til AVCHD