TEST: Fem kraftige skjermkort

Snart kommer det nye konsoller fra både Sony og Microsoft, men hva kan du vente deg hvis du betaler det samme for et skikkelig skjermkort til PCen? Vi tester fem høyaktuelle grafikkort for opp til tre tusenlapper.


Dagens skjermkort har gått en lang vei fra de små tilleggskortene som ganske enkelt viste bilder på skjermen. I dag har de like mye minne som mange av PCene de sitter i, og sin egen 3D-prosessor på 3-400 MHz - bare for å kunne gi deg de siste 3D-spillene.

Skjermkortet er den viktigste delen i et hvert spillsystem - og kanskje den viktigste oppgraderingen av PCen din hvis du ønsker å spille de siste spillene. Men hva får du hvis du velger å bruke pengene på et nytt skjermkort i stedet for å satse på de siste konsollene?

Nvidia vs. Ati - som vanlig

DinSide Data har testet de fem skjermkortene som gir deg aller mest for pengene i prisklassen mellom 2.500 og 3.500 kroner - som er det vi regner med at Xbox 360 og Playstation 3 vil koste.


Ati og Nvidia står for grafikkbrikkene, og det er også de som har lagt inn grafikken i konsollene alle venter på. Vi har sett på GeForce 6800 GT, Radeon X800 XL og Radeon X850 i forskjellige varianter, og testet ytelse, støyproduksjon, design, bundle (hva følger med kortet?) og pris for å finne det beste kjøpet.

Det beste prisforholdet for skjermkort ligger akkurat under toppkortene og like over mellomkortene (som GeForce 6600 og Radeon X700), og inneholder en urskog av kort fra forskjellige generasjoner. Det er ofte her du finner fjorårets toppkort, men denne gangen ser vi bare på den siste generasjonen fra de to største brikkedesignerne - før også disse blir gammelt nytt.

Skjermkvalitet og teknologi

Mange mener at bildekvaliteten i spill er forskjellig mellom Ati og Nvidia, men i virkeligheten er det liten forskjell. Det eneste vi kan si er at Ati sine kort gjengir lyse deler av bildene litt lysere enn Nvidia, som etter vår mening faktisk gjør Nvidia hakket hvassere på denne fronten. Ellers er det nesten nøyaktig likt.

Kraftige skjermkort:

Er PC bedre enn konsoll? (Avsluttet)
Ja - du får flere spill og muligheter(78%) 1515
Jeg foretrekker badestranden(13%) 246
Nei - Konsollen får spillene først!(9%) 169
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Nvidia har også fordelen på teknologifronten, ettersom kortene deres støtter mer oppdaterte spillteknologier som bruker de siste visningsmetodene i Microsofts Directx 9c. Nok en gang utgjør dette liten forskjell i realiteten. Det er ingen ekstra effekter i disse teknologiene, ettersom de først og fremst er til for å gjøre det lettere for programmererne å lage spill.

Ytelse er ikke alt

Det er derimot viktig å huske at ytelse ikke er alt for alle. Skal du ha skjermkortet i samme rommet som du arbeider eller gjør lekser i, må du huske at overdreven ytelse også gir overdreven viftestøy.

Mange vil også foretrekke et skjermkort som passer inn i kabinettet til en mini-PC, og vi er i tillegg mest på jakt etter det kortet som treffer akkurat det punktet der du får mest ytelse for pengene. Derfor har vi innført det som kanskje er testens viktigste kriterie - hvor mye du må betale for hvert enkelt 3DMark-poeng.

Vi har også forsøkt å identifisere de kortene som støyer minst - og oppdaget et stort dilemma. Hvis du er på jakt etter minst mulig støy, er sannsynligheten stor for at du også ender opp med en ganske stor vifte - som tar opp en ekstra kortplass.

Om testoppsettet

Samtlige kort i denne testen buker PCI Express (PCIe) x16 som grensesnitt til PCen, men de finnes også i utgaver med AGP-kontakt. Det finnes ingen reell forskjell på de to kontaktene i form av støy eller ytelse, bortsett fra at Nvidia-kortene i testen får glede av SLI-kontakten, som lar dem jobbe i tandem med et ekstra, identisk kort. Selv om PCIe teoretisk er raskere enn AGP, har ingen av dagens skjermkort kommet i nærheten av å flytte nok data til å få behov for den ekstra båndbredden.

Vi har brukt en Pentium 4-maskin i 600-serien på 3,4 GHz med DDR2-minne i testen vår, mest fordi vi ikke ønsket at selve prosessoren skulle bli en flaskehals. Vi har også testet kortene på en eldre Pentium-prosessor med klokkefrekvens på 2,6 GHz, og merket ingen spesiell ytelsesnedgang. Det er likevel verd å merke seg at du vil trenge en ganske oppdatert prosessor for å få det aller beste ut av disse kortene, og du trenger minst 512 MB minne i PCen for å spille de aller siste spillene.

Til testen:


Gainward GeForce 6800 GT/Ultra 2400/PCX


Powercolor Radeon X850 Pro


Point of View GeForce 6800 GT


Powercolor Radeon X800 XL


Testvinner: Sapphire Radeon X800 XL

Takk til komplett.no som stilte kort og testrigg til disposisjon