Leap Motion styres av fingre og hender. Foto: Leap Motion
Leap Motion styres av fingre og hender. Foto: Leap MotionVis mer

Tar luftgitaren over?

Kan være i ferd med å bli et fungerende instrument.

Det sies at skal man bli virkelig god i noe, enten det er sport, musikk eller annet som krever avanserte motoriske og mentale ferdigheter, så må man trene/øve i tusenvis av timer. Om det er 7.500 eller 10.000 timer diskuteres, og hvor tidlig man bør starte varierer med disiplinen.

I mange sammenhenger er det et samspill mellom menneske og maskin som skaper resultatene. Begrepet "maskin" kan i grunnen være hva som helst, fra en Formel 1-bil til en fiolin, det er i alle tilfeller snakk om å kontrollere en gjenstand som har sin egen fysikk. Selv om teknikken er avansert og utvikler seg så kreves det stadig mer av mennesket når teknikken gjør framskritt. Det blir ikke nødvendigvis lettere å kjøre en enda raskere bil, selv om det hadde vært umulig å kjøre en eldre bil like raskt.

Men hva med kreativ teknologi?

Kreativitet og teknologi har alltid hatt en tett kobling. Nye materialer og fysiske egenskaper som har blitt oppdaget og oppfunnet har blitt utviklet til nye redskaper, våpen og instrumenter ganske parallelt.

Les også: PC-en som musikkinstrument

Musikkmaskiner har vi hatt i århundrer, fra spilledåser og lirekasser til dagens digitale arbeidsverktøy for musikk hvor instrumenter har blitt virtuelle og befinner seg som programvare i PC/Mac'en - eller iPad-en.

Jean Michel Jarre med sin laserharpe. Vis mer


Men når det gjelder selve koblingen mellom utøver og instrument, så har ikke teknologien gjort tilsvarende sprang. Vi spiller fortsatt på strenger og tangenter, slår på trommer og cymbaler, og blåser i rør av metall og treverk i forskjellige fasonger.

Det finnes mange løsninger hvor man trykker på en knapp og så kommer det lyd, men det er ikke å spille i samme forstand. Å "spille" innebærer å ha kontroll over de lydparameterne som endrer seg i løpet av lydens forløp fra den starter gjennom forandringer til den stopper.

Her har det skjedd mye både med musikken og de instrumentene som brukes, som gjerne befinner seg på en skjerm eller et eller annet håndgripelig som er koblet til. Grensene mellom avspilling og spilling er flytende, man kan velge å starte og endre en lyd i sanntid eller la vær, begge deler er en musikalsk handling, og kompleksiteten kan den som betjener utstyret selv vurdere til en hver tid, eller etter en instruks i form av notert partitur eller annen overordnet plan.

Musikk og visuelle elementer er ofte koblet tett sammen, lys og effekter er en stor del av den forestillingen en konsert faktisk er, hvor

Hva med instrumenter og kreative verktøy?

Nye spilleteknikker og lydgeneratorer kaller på nye instrumenter og brukerflater, men det er en fordel å basere noe nytt på noe velkjent og intuitivt. Derfor har oppfinnerne og utviklere av nye instrumenter og kontrollflater basert seg på kjente fysiske fenomener og bygget videre på disse.

Men hva med virtuelle kontrollflater og gjenstander? Et interessant nytt produkt ble vist i Austin, Texas under SXSW-konferansen/festivalen nylig. Vi snakker om Leap Motion som utvikler en liten USB-basert 3-dimensjonal bevegelsesdetektor, uten at noe berøres.

Leap Motion-enheten er liten og USB-basert. Foto: Leap Motion Vis mer


Vi kjenner til lignende løsninger fra Wii (Nintendo), Kinect (Microsoft Xbox 360) og Move (Sony PlayStation), men Leap Motion registrerer ikke bare armer og bein, de klarer også å registrere individuelle fingerbevegelser med høy presisjon.

Dette åpner muligheter for å utnytte kjente og naturlige bevegelsesmønstre, slik at man unngår å måtte lære seg et eget tegnspråk i form av spesielle gester og håndbevegelser som ikke er intuitive.

Men Leap Motion utvikler bare kjerneteknologien, ikke programvaren og de virtuelle instrumentene eller kontrollflatene.

Derfor har de alliert seg med tusenvis av utviklere som vrir sine hjerner for å komme opp med brukervennlige og spennende virtuelle løsninger. Det var over 50 000 som søkte, og 12 000 av disse har mottatt maskinvaren som registrerer bevegelsene og den tilhørende programvaren.

Les også: iPAD - det nye musikkinstrumentet?

Hva kan vi forvente?

Slik teknologi kan brukes til å lage enkle løsninger til bruk i enkle spill, som har nesten ingen læringskurve og gir umiddelbar gevinst.

Men det kan også brukes til virtuelle løsninger av alt mulig, fra luftgitar til virtuell dreieskive for "keramikk" som kan kjøres ut på 3D-skriver.

Styring av lys fra registrering av dansebevegelser eller objekter som sjongleres - hva med å fjerne lokket og montere føleren i området bak tangentene på et flygel og styre lys eller annet visuelt maskineri?

Men noen snarvei til ferdigheter har vi ikke noen tro på. Vi ønsker fremdeles å la oss imponere av folk som gjør noe vi ikke kan gjøre like bra selv.

Leap Motions nettsted finner du her.

Du kan se videoer med intervju med folk fra Leap Motion og noen teknologidemoer hos Engadget.