Synkronisering via Syncplicity

Backupt via Internett til ny maskin.

Syncplicity er et synkroniseringsprogram i betastadiet, noe som tilsier at programmet ikke er helt ferdig, men fullt brukbart.

Programmet finnes imidlertid foreløpig kun for Windows, og synkroniserer utvalgte mapper, både mellom maskiner og via Internett.

Sistnevnte brukes som en lagringsstasjon mellom maskinene.

Vi skal nå se på hvordan du setter opp en synkronisering fra maskinen din til Internett, og deretter til en ny maskin.

  1. Registrer en konto hos Syncplicity.
  2. Last deretter ned og installer Syncplicity. Under oppsettet må du legge inn brukernavn og passord, samt navn på maskinen du installerer Syncplicity på. Dette er for å kunne skille maskinene fra hverandre.

    Vis mer



  3. Neste skritt er enten å la Syncplicity automatisk synkronisere innholdet i Mine Dokumenter (Dokumenter i Vista), eller velge selv hvilke mapper du vil synkronisere. Siden vi kun ønsker å synkronisere de mest aktive filene ønsker vi å velge mappene selv. Vi går altså for det nederste alternativet.
  4. I det neste vinduet velger du hvilke mapper du ønsker å dele. Dette ser du selv, men vi anbefaler ikke å synkronisere filer som ikke endres ofte da disse filene vil dekkes av neste program. Denne løsningen vil også spare båndbredden din. Jeg valgte kun å synkronisere arbeidsmappen med filene jeg jobber med for øyeblikket.

    Vis mer


    Klikk OK når du er ferdig, og Syncplicity vil synkronisere mot Internett, og deretter ligge i bakgrunnen for å vente på at filer skal endre seg.

    Vis mer



  5. Du kan når som helst gå tilbake og endre hvilke mapper du ønsker å synkronisere ved å høyreklikke på ikonet i systemfeltet og velge Manage and Share Folders.

    Vis mer



  6. For å sette opp flere maskiner til å synkronisere mot hverandre, følger du bare trinn 1-4. Du trenger heller ikke å opprette en konto for hver maskin, bare bruk samme på alle maskinenen dine.
Tips: Hvis du ønsker tilgang til filene fra Internett er det to muligheter. Enten ved å høyreklikke på ikoner i systemfeltet og velge Browse to My Syncplicity:

Vis mer


Eller ved å besøke nettsiden direkte. Det siste alternativet kan være aktuelt hvis du er på reise og ikke har tilgang til en av maskinene dine med Syncplicity installert.

Når dette er satt opp vil du ha en kontinuerlig synkronisering av filene dine. Det fine er også at Syncplicity ikke bruker unødvendig mye ressurser da den kun synkroniserer hvis det er endringer.

Man kan kanskje påstå at synkronisering ikke er backup, men jeg vil heller påstå at du her får både i pose og sekk. Dette fordi du ikke bare får en ekstra kopi av arbeidet ditt, men du vil når som helst kunne bytte maskin og fortsette arbeidet her siden filene dine her har blitt oppdatert til siste versjon.

Neste steg er å sørge for en utførlig backup av filer som ikke brukes så ofte, men som likevel er verdifulle.

>> Side 3: SyncBack - for mindre brukte filer