Sterke actionspill fra UbiSoft

Los Angeles (DinSide Data): Tom Clancy-lisensen er populær, og UbiSoft fortsetter å gi ut spill basert på forfatterens ideer. Vi har prøvd to svært lovende titler.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

De tidligere Tom Clancy-spillene, Rainbow Six og Ghost Recon, ga oss unikt innblikk i hvordan det føles å være elitesoldat og en del av antiterror-styrker . Utviklerne Red Storm er godt i gang med flere spill som bygger på dette konseptet, og Raven Shield er et av disse. Raven Shield føyer seg inn i Rainbow Six-serien, men er fult av nytt innhold og nye ideer.

Ideen bak spillet er fremdeles lagbasert action, du leder en håndfull topptrente spesialsoldater gjennom oppdrag som går ut på å fange eller eliminere terrorister. Oppdragene foregår i Latin-Amerika, og er for det meste innendørs – men det betyr ikke at du ikke får lov å bevege deg ut. Hele poenget med spillet er intens action i trange ganger og små rom, men spillet bruker nå Unreal-motoren, som tillater all slags flotte omgivelser.

Red Storm har jobbet masse med lagaspektet, du har nemlig høyere innflytelse på ditt lag enn før. Samtidig er den kunstige intelligensen ekstremt imponerende, og det var en fryd å se de datastyrte soldatene utføre visse oppdrag nesten alene. Flere ganger så vi at motstanderne rett og slett ga opp og lot seg arresterre, så flinke var vi!

En annen nyhet er den høye graden av kontroll over personen du styrer. Du kan bruke både førstepersons- og tredjepersonsperspektiv, og du kan kikke rundt hjørner, se inn i rom ved å åpne døren forsiktig og lydløst, velge om du vil skli nedover stiger eller klatre ned steg for steg, samt mange andre muligheter.

Det var også gledelig å se hvordan utviklerne har klart å utnytte grafikkmotoren. Visuelt ser Raven Shield meget bra ut, spesielt imponerende var modellene til dine medsoldater. Vi har sjeldent sett så detaljerte personer i et dataspill, du kan se alle våpnene, ekstrautstyr, merker, til og med refleksjoner på beskyttelsesbrillene. Omgivelsene er også på svært høyt nivå, med skarpe teksturer og flott arkitektur.

Vi har store forhåpninger til Raven Shield, og ser frem til å prøve spillet når det kommer til alle plattformer i løpet av høsten.

Mer Tom Clancy

Bortsett fra Raven Shield fikk vi også se et annet, beslektet spill som bruker navnet til Tom Clancy i tittelen. Det heter Splinter Cell, og beveger seg litt vekk fra den klassiske lagbaserte stilen til de andre spillene. Her styrer vi en ensom kommandosoldat, og jobben er å snike seg rundt fiendenes hovedkvarter i beste Metal Gear Solid-stil. Vi fikk ikke vite så mye om historien og hva oppdragene går ut på, men hovedvekten er altså lagt på sakte og forsiktig sniking, med færrest mulig voldsomme utbrudd.

Demoen vi prøvde var laget spesielt for E3, og er ikke representativ for de faktiske brettene i spillet. Det den imidlertid klarer å bevise, er hvor utrolig teknisk avansert Splinter Cell er. Spillet har nemlig fullstendig dynamiske lys og skygger, og det er viktig å bruke det til din fordel. Du har hele tiden full frihet til å påvirke lyssettingen i et rom, og ingenting er forhåndsdefinert. Det er i det hele tatt svært lite i Splinter Cell-verdenen du ikke kan røre, ødelegge eller undersøke.

Du vil også kunne bruke flere gadgets underveis, for eksempel små kameraer du kan skyve under en dør.

Spillet kommer først til XBox, og senere til andre konsoller og PC. Vi gleder oss.

XIII

En annen tittel som absolutt var verdt å få med seg, var XIII, et svært så originalt førstepersonsspill. Den store nyheten er at spillet bruker cel shading-teknologien, som betyr et interessant tegneserieaktig utseende. Det er første gangen vi ser cel shading i denne sjangeren, og vi er imponert.

Premissen for spillet kan minne noe om No One Lives Forever, med vekt på gadgets og hjelpeutstyr, muligheter for å gjemme bort lik eller bruk av fiender som skjold. Ut i fra det lille vi har sett er det imidlertid klart at spillbarheten i XIII er mye dypere enn som så, og blander tekniske nyvinninger, interessant historie og atmosfære.

XIII kommer først til neste år, og vil være tilgjengelig på alle plattformene.