Starcraft Ghost: Lovende fra Blizzard

Los Angeles (DinSide Data): Etter mange klassiske strategispill, entrer Blizzard nå konsollmarkedet med dette tredjepersons-actionspillet. Endelig fikk vi sjansen til å se Starcraft: Ghost med egne øyne.


Blizzard er, som de fleste vet, selskapet bak Warcraft- og Diablo-spillene. Deres Warcraft-spinoff, Starcraft, ble også en kjempesuksess for en del år siden. Overraskelsen var stor da selskapet annonserte at deres neste store tittel vil være et actionspill, og at det kun kommer på konsoller. Vi har vært skeptiske til Ghost, men etter å endelig ha prøvd spillet, ser det ut til at våre bekymringer var unødvendige.

Ghost fokuserer på sniking, og personen du spiller er med i Terran-styrken, godt utstyrt med innretninger som skjuler deg fra mistenksomme vakter. Nova, som vår kvinnelige heltinne heter, er i tillegg også meget atletisk og tungt bevæpnet.

En av de tingene som bekymret oss mest med Starcraft: Ghost var at de tidligere skjermbildene viste bare småkjedelige, høyteknologiske brett. Heldigvis er spillet mer variert enn som så, det er en del nydelige utendørsområder, og i tillegg møter Nova på noen ganske så flott designede monstre.


Nova har psykiske evner som gjør livet betydelig enklere, og er en essensiell del av spillet. Du kan blant annet gjøre deg selv usynlig, og blir da naturligvis ikke oppdaget av vakter. Usynlighetseffekten ligner litt på filmen Predator. Du kan også skanne fiender og sjekke om de har noen svake punkter. Det er også mulig å bruke de psykiske evnene offensivt, og slå ut fiender. Døde eller bevisstløse vakter kan bæres vekk og gjemmes, slik at de ikke bli oppdaget. Bruket av kreftene tømmer energien din, så det er viktig å ikke overdrive.

Spreng dem

En annen nyhet, hentet fra Starcraft-strategispillet, er muligheten for å tilkalle hjelp fra dine overordnede. Du velger ett mål, og har videre flere alternativer - du kan få vennlige satelitter til å avsløre eventuelle skjulte fiender, eller vise alle enheter i området, og du kan også få offensiv støtte, som artilleri, yamato-kanon eller atomvåpen.

Det er ikke tvil om at Ghost er et mye dypere spill enn det lille vi rakk å se på E3, og kunne ønske vi fikk mer tid til å prøve det. Grafikken er definitivt pen, selv om den er fremdeles dominert av sterile blåfarger. Nova og motstanderne er flott animert, og det hele virker meget gjennomført og stilig. Det skulle bare mangle, Blizzard er tross alt kjent for sn høye kvalitetskontroll.

Starcraft: Ghost kommer til PS2, GameCube og XBox, og vil forhåpentligvis være tilgjengelig i butikkene i løpet av høsten.