Vis mer

Spotify

Her er tjenesten som vil tukte selveste iTunes Music Store.

Vi deler ut flere invitasjoner! Se nederst i artikkelen.

At store ting er i ferd med å skje med måten vi hører musikk på er hevet over en hver tvil, og i den forbindelsen har vi skrevet om flere musikktjenester på DinSide i det siste. Bare den siste uka har vi tatt en titt på 7digital (DRM-fri musikkbutikk) og Dizzler, som tilbyr 6,7 millioner låter gratis i nettleseren.

Sistnevnte er en av mange gråsonetjenester som ikke gjør noe ulovlig pr definisjon (fordi filene ligger hos andre), men som ikke nødvendigvis faller i veldig god smak hos plateselskapene. I tillegg spriker kvaliteten på lydfilene.

I dag skal vi imidlertid se på den svenske tjenesten Spotify, som har avtalene i orden med plateselskapene, der Sony BMG, Universal, Warner og EMI (m.fl.) er representert.

Og - etter å ha prøvekjørt Spotify et par dager er vi svært, svært imponerte. Faktisk er det ikke umulig at dette blir måten vi nyter musikk på i fremtiden, og nettopp derfor kan Spotify være tjenesten som klarer å kapre andeler fra iTunes Music Store.

De 25 beste nettjenestene

Reklame eller abonnement

Spotify kan brukes på flere måter. Gratisversjonen er annonsebasert, enten i form av bannere i selve programvaren eller lydreklame. Foreløpig har vi ikke hørt noe til denne reklamen, men det er naturlig å tro at dette blir på plass når tjenesten åpner for alle.

Uansett - for å slippe reklame kan du også betale. 24 timers reklamefri musikk (perfekt når du skal ha fest) koster 9 kroner, mens et månedsabonnement koster 99 kroner.

For å bruke Spotify laster du ned et program, som foreløpig er tilgjengelig både for Windows og OSX. Dette programmet har flere likheter med iTunes og fremstår som svært lettvint å bruke for alle som har hørt musikk på en PC før.

Slik ser det ut:

Dette er siden for Coldplay, med kjapp biografi, lignende artister, de mest populære sporene og deres album. Alt kan lyttes på umiddelbart. Foto: Spotify Vis mer




Lag og del spillelister

Du kan utforske musikken på flere måter - søkefeltet kan du bruke til å søke etter titler, artister og album, og hvis du er komfortabel med det, kan du bruke mer avanserte funksjoner, som year:1980-1986 eller genre:rock (eller begge). I søkeresultatet kan du deretter sortere på alle feltene, inkludert popularitet, på samme måte som det fungerer i iTunes Music Store.

Det elegante er at all denne informasjonen er krysslenket. Du kan f.eks. søke etter When we were young og deretter klikke på The Killers' fabelaktige album Sam's town i søkeresultatet. Deretter er det bare å spille i vei. Hele albumet.

- Hvorfor vil dere ikke ha pengene mine?

Responsen er umiddelbar - fra du klikker på en sang til den begynner å spille snakker vi kun tideler, og Spotify anbefaler en nettlinje på 256kbps eller mer, som kan tyde på at sangene er kodet med såpass høy bitrate. Kvaliteten er det i hvert fall ingenting å utsette på i våre ører.

Hvis du vil sette sammen en spilleliste selv, gjør du det enkelt og greit med dra-og-slipp-funksjonalitet, og spillelisten kan du også dele med andre brukere. Dette er løst svært elegant - du kan nemlig bare dra spillelisten rett inn i MSN-vinduet, en ny e-post eller lignende, så legges det inn en lenke som kan åpnes i Spotify. Som du sikkert skjønner, er det nødvendig at mottakeren er Spotify-bruker for å få spilt av spillelisten.

Vis mer


Ett trykk, og så kan flere bidra med sanger til spillelisten. Vis mer


I tillegg er det mulig i fellesskap å bidra til en spilleliste. Du høyreklikker på spillelista og setter den til collaborative, sender lenka til andre som skal få bidra, og så kan alle dra sanger inn i spillelista - fredag ettermiddag på jobb blir aldri det samme.

Du kan også dele listen din på spotylist.com, der en digg-aktig avstemning viser de mest populære akkurat nå.

Radio

Men, det stopper ikke der, for hva er en skikkelig musikktjeneste uten funksjonalitet som anbefaler deg musikk du vil like? Når du har hørt på noen sanger, får du etter hvert opp anbefalinger av lignende artister, og du kan dessuten starte en radiokanal; enten basert på artisten du hører på, eller velge en eller flere kategorier og tiår:

Vis mer


Spotify er også løst integrert med iTunes, slik at du kan høyreklikke på en sang og velge å kjøpe den fra iTunes Music Store hvis du vil ha den med deg på MP3-spilleren din. Akkurat på det punktet skulle vi gjerne ha sett at Spotify hadde gitt oss muligheten til å laste over musikken slik den amerikanske tjenesten Rhapsody tillater sine brukere.

For øvrig kan du installere spilleren på flere maskiner (med samme brukernavn og passord), men bare én av dem kan spille musikk på et gitt tidspunkt. Dersom du hører musikk på jobb og samboeren starter musikk på hjemmemaskinen, blir musikken du hører satt på pause.

Med andre ord - vi er fullstendig forelsket i Spotify, og undertegnede kommer gladelig til å bla opp en hundrelapp i måneden for fri tilgang på musikk; omtrent den samme prisen som du blar opp for fri tilgang på pizza en ettermiddag på Peppe's. Tillegg for drikke blir det begge steder.

Spotify er foreløpig kun i lukket beta, som betyr at du trenger en invitasjon for å bruke gratisversjonen av tjenesten, men hvis du blar opp 99 kroner for premium-utgaven slipper du å stå i kø. Betalende brukere får også 2 invitasjoner hver måned (til gratisversjonen) som de kan gi bort til sine venner.

Her kan du se innslaget som blir sendt i neste episode av KLiKK


Vi har 100 invitasjoner!

Har du lest helt hit er du sikkert rimelig gira på å prøve tjenesten, og vi har fått 100 invitasjoner av Spotify som vi skal dele ut til våre lesere.

For å få muligheten til å motta en invitasjon, må du sende en e-post til undertegnede med emnet "Spotify". I e-postkroppen gir du meg et tips om en sang du synes jeg bør høre på, og så foretar vi en trekning i løpet av onsdag. Og - det holder med én e-post ...

PS! Etter 48 timer blir uavhentede invitasjonskoder sendt til andre.

Du finner Spotify på http://www.spotify.com/. Som nevnt trenger du ingen invitasjon hvis du vil bla opp for premium-utgaven; 99 kroner måneden.

OPPDATERT: ...og FOR en respons!

Kjære vene, dette hadde DinSides lesere lyst på! Vi har mottatt ikke mindre enn 1617 musikktips fra dere og brukte store deler av dagen i går på å dele ut invites (og høre på enorme mengder musikk). I skrivende stund deler vi ut invitasjoner som ikke er hentet ut.

Hvis du ser en kode nedenfor, må du forte deg. Kopier den, gå til spotify.com og klikk på den grønne "get started"-boksen. Lim inn koden i det første feltet og (NB!) fullfør registreringen! Førstemann som fullfører registreringen med den aktuelle koden kaprer nemlig invitasjonen, og den blir kun liggende i to minutter på denne siden. Etter det får du et hint om når den neste kommer.

Her er invitasjonsstatusen:
Alle invitasjonene er delt ut.

Tips en venn om denne artikkelen!