Vis mer

- Spotify viktigere enn iTunes

Eksplosiv økning i inntektene i 2010. Men hva med artistene?

Bruken av Spotify har eksplodert siste halvåret, spesielt etter at det ble åpnet for bruk uten invitasjoner. Og nå begynner også pengene å rulle inn, skriver musikkavisen Ballade.no.

Siden oppstarten i oktober 2008 har Spotify betalt rettighetshaverne av musikken rundt 40 millioner euro, eller rundt 320 millioner kroner. 3/4 av disse pengene har blitt utbetalt i løpet av de åtte første månedene av 2010, skriver avisen.

Les også: Nå kan du spille musikken din overalt

- Viktigere enn iTunes

Hva mener du?

Bør gratisversjonen av Spotify avvikles? (Avsluttet)
Nei(60%) 835
Ja(33%) 459
Vet ikke(7%) 99
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Sony, som riktignok har betydelige eierinteresser i Spotify, tjener nå mer på Spotify enn på Apples digitale musikkbutikk iTunes Store.

- Spotify har i løpet av det siste halve året blitt vår største digitale inntektskilde, større enn iTunes, sier Stein Vegusdal i Sony til Ballade.no.

Nordmenn betaler

Vegusdal vil ikke gå inn på tall, men hevder at nordmenn er spesielt betalingsvillige. Andelen betalende brukere skal i følge ham være større i Norge enn alle andre land som har tilgang til tjenesten.

Betalingsversjonen av Spotify kommer uten reklameavbrudd, og gir også muligheten til å spille musikken når du er offline, og gir også tilgang til 8 millioner låter via smartmobiler.

Ikke fullt så fett for artistene

Mange har imidlertid stilt seg kritiske til inntektsfordelingen, og mener at altfor lite går tilbake til artistene. Noe av problemet er at gratisversjonen er for populær, har Spotify selv uttalt til Nettavisen.

Små selskaper hevder også at de får mindre penger pr avspilling enn de store. Selskapet daWorks Entertainment Ltd hevder for eksempel overfor Morgenbladet at de får under ett øre pr avspilling. 10.000 avspillinger vil altså bety under 100 kroner til fordeling mellom alle de involverte parter.

Det har blant annet ført til at mange norske artister og indieselskaper har trukket seg, eller vurderer å trekke seg fra tjenesten. Interesseorganisasjonen for uavhengige norske plateselskaper, Fono, har tidligere krevd at det må bli valgfritt å være tilgjengelig i gratisversjonen.

Det antas at tjenesten har rundt 650.000 betalende abonnenter i sju land, og 10 millioner brukere totalt, ifølge Ballade.no. Det betyr at 93,5% er "gratispassasjerer".

I Norge har Spotify imidlertid en sterk konkurrent i Wimp, men i motsetning til Spotify koster Wimp penger for alle brukerne.

Les også: Nyttige tillegg til Spotify.