Spotify, her ved Daniel Eek og Martin Lorentzon, klarer foreløpig ikke å tjene penger på den stadig økende brukermassen. Foto: Spotify
Spotify, her ved Daniel Eek og Martin Lorentzon, klarer foreløpig ikke å tjene penger på den stadig økende brukermassen. Foto: SpotifyVis mer

Spotify blør penger

– Forretningsmodellen må endres så snart som mulig, hevder amerikansk analyseselskap.

Til tross for en eksplosiv bruker- og inntektsvekst de siste årene har Spotify store problemer med å få musikkstreaming-tjenesten til å gå i pluss. I praksis går nemlig nesten hver eneste krone selskapet genererer i inntekt, direkte tilbake til plateselskapene. Dette skriver analyseselskapet PrivCo på sine hjemmesider. Tallene skal være bekreftet av kilder hos Spotify, skriver Cnet.

For billig

Bare 2 øre fra hver krone beholdes av Spotify selv, og det er matematisk umulig for selskapet å dekke alle kostnadene knyttet til driften med så lite penger, hevder Privco, som mener at eneste naturlige løsningen er en lagdelt abonnementsmodell som erstatter dagens flate modell. I dag får man tilgang til alt for 49 kroner i måneden, dersom man nøyer seg med PC-tilgang. Om man ønsker tilgang fra mobilen og offline-tilgang til musikken, koster det 99 kroner.

Hva med deg?

Er du interessert i å betale 150 kroner måneden for Spotify eller andre musikk-tjenester, dersom du får fri tilgang til alt som er gitt ut? (Avsluttet)
Definitivt!(39%) 2018
Kanskje(23%) 1182
Neppe(19%) 976
Overhodet ikke(18%) 944
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


PrivCo hevder at dagens forretningsmodell er bevist ulønnsom, og at snarlige endringer må innføres dersom selskapet skal overleve. Blant annet foreslås det at platinum-abonnement med fri tilgang til alt bør koste rundt 25 dollar i måneden, eller rundt 150 norske kroner.

Hva som bør gjøres med det begrensede gratis-abonnementet sier imidlertid ikke Privco noe om. En stor del av Spotify-brukerne er nemlig fortsatt ikke-betalende.

Taper mer, til tross for kraftig vekst

Spotify har mer enn 300 ansatte og omsetningen var i 2011 på ¤187,8 millioner, eller rundt 1,4 milliarder kroner. Økningen var på hele 151% i forhold til 2010. Likevel skal de økonomiske tapene ha økt kraftig, ifølge PrivCo.

Samleside: Spotify