KJØPT OG BETALT: En av vennene våre liker Homsepatruljen på Facebook. Dermed dukker det opp slike nyheter i ny og ne. Merk at hun ikke har likt eller delt selve innlegget, bare likt siden, potensielt for mange år siden.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over Media
KJØPT OG BETALT: En av vennene våre liker Homsepatruljen på Facebook. Dermed dukker det opp slike nyheter i ny og ne. Merk at hun ikke har likt eller delt selve innlegget, bare likt siden, potensielt for mange år siden. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/All Over MediaVis mer

Sponsede hendelser på Facebook

Ikke alt du ser på nyhetsstrømmen din er faktiske nyheter. Noen har betalt for det.

Facebooks mål er å tjene penger. Og Facebooks verktøy for å få til dette er annonser. Det kom derfor ikke som et sjokk da Facebook lanserte det de først kalte "sponsede hendelser", som nå har fått det noe mer nøytrale navnet "fremhevede hendelser".

Poenget er uansett det samme: Bedrifter, organisasjoner eller hvem som helst med en Facebook-side og flere enn 400 følgere kan betale Facebook for å gjøre det de legger ut mer synlig på folks nyhetsstrømmer. Både hos de som følger siden, og hos vennene til de som følger siden.

Det sistnevnte er det mest problematiske. Det betyr nemlig at du blir brukt som bud for selskapers reklame, uten at du vet det selv.

Derfor kan kommentarene du skriver på Facebook bli offentlige

BETALER: Slik kan man betale penger for at flere skal få med seg et innlegg. 100 dollar skal la DinSides Facebook-innlegg nå potensielt 39.000 folk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Slik fungerer det

Konseptet er ganske enkelt, og ikke minst lett for selskaper å bruke:

  1. Selskapet bak Facebook-siden har et budskap de vil ha ut til flest mulig mennesker. De bestemmer seg derfor for å betale for innlegget, og gjøre det til en "fremhevet hendelse".
  2. Selskapet kan velge mellom å sikre god synlighet for kun de som liker siden, eller også for deres venner. For DinSides vedkommende, som nå har 6.400 følgere, koster det 100 dollar å nå mellom 18.000 og 33.000 mennesker i løpet av tre dager.
  3. Etter å ha lagt ut innlegget vil det vises høyt oppe i nyhetsstrømmen til de som liker siden, i tillegg til hos deres venner. Det finnes flere forskjellige måter å gjøre dette på, men det vanligste er at vennene til sidens følgere får en nyhet som sier noe sånt som "Knut liker Selskap AS, som forresten nå selger veldig billige mobiler".
For de som liker siden vil innlegget komme opp som ellers, bare høyere opp i strømmen og oftere enn vanlig. De vil naturlig nok ikke kunne se innlegget vennene deres får, og mange er derfor ikke klar over at de blir brukt som reklamebud.

Problemene nordmenn sliter mest med på Facebook - og løsningene

AVSLØRT: Ved å se ordet "Sponset" nederst i innlegget vet du at noen har betalt for det. Du kan også legge merke til "Relatert innlegg" øverst, som viser at selve innlegget ikke er noe vennene dine har ønsket å dele. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Slik påvirker det deg

At Facebook vil tjene penger er ingen hemmelighet, og betalt innhold i form av kreative annonseløsninger må vi leve med også her.

Men det kan likevel gi deg noen utfordringer:

  • Nyhetene kan misforstås. De sier ikke tydelig "Fordi Knut liker denne siden, og siden har betalt oss penger, viser vi deg dette innlegget". Ofte ser det mer ut som om Knut liker det spesifikke innlegget enn selve siden, og alt ettersom hva siden vil kringkaste, kan det gi uheldige misforståelser. For eksempel om innlegget har et politisk budskap du tvert i mot er uenig i.
  • Det kan dukke opp snusk fra fortiden. Si du har brukt Facebook i fem år, og du for fem år siden trykket "Liker" på en erotisk nettbutikk, mest på tull. Plutselig kan ditt navn nå settes i forbindelse med innlegg som "sextips for lesbiske" eller "klikk LIKER hvis du syns der er flott å få med et sexy bindelek-sett når du handler".
  • Liker du mange sider er du også mer utsatt for å bli brukt som reklamebud. Dermed kan du også bli en upopulær Facebook-venn. Heldigvis ser det ut til at Facebook jevner ut antallet slike nyheter; "de fleste vil bare se én fremhevet hendelse om dagen" lover Facebook.
Få full kontroll - slik bestemmer du hvem som ser hva på Facebook

HUSVASK: Det kan lønne seg å gå gjennom sidene du liker på Facebook. For plutselig kringkastes det med store bilder til alle vennene dine. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer


Slik sikrer du deg

For å unngå problemer for deg og vennene kan du gjøre følgende tiltak:

  1. Gå gjennom listen over sider du liker. Du finner denne listen litt ned på tidslinjen din (profilen), ved å trykke på "Vis alle" i boksen med tommelen opp og "Liker" som overskrift. Finner du sider du ikke kan stå inne for lenger, eller sider som sponser så mange innlegg at det plager vennene dine, kan du gå inn på siden, holde musen over "Likt" og velge "Liker ikke".
  2. Om en venn plager deg med innlegg fra sider som ikke interesserer deg, kan du velge å bare se "viktige" innlegg fra denne personen. Det gjør du ved å gå inn på personen, holde musen over "Venner", trykke "Innstillinger" og velge for eksmepel "Bare viktige".
  3. Har en side blitt så plagsom at du vil skjule venner du egentlig ikke vil skjule, går det alltids an å tipse vennen om å revurdere siden han liker, eller tipse Facebook-siden om at sponsingen deres kanskje jager kundene vekk.
Med denne blir det mye enklere å se på bilder på Facebook!