Foto: Oslo Startups
Foto: Oslo StartupsVis mer

Spennende tekno-event i Oslo

Brenner du inne med en idé? Kanskje kan dette være scenen å vise den frem på.

Det springer stadig ut nye nettjenester, og på DinSide prøver vi så godt vi kan å gi våre lesere godbitene. På kategoriforsiden for nettjenester finner du til en hver tid de siste artiklene våre om hva som rører seg på web.

Med få hederlige unntak er det imidlertid ikke mange av dem som er norske. Vi gjorde tidligere i sommer et intervju med Oslo-baserte Secondbrain, som har blitt et navn å regne med i dagens web2.0-verden. Og det er nettopp Secondbrain, som i samarbeid med PR-byrået GCI Communique, Innovasjon Norge og Techcrunch UK har tatt initiativet til Oslo Startups 2008. Dette arrangementet er planlagt gjentatt hver høst.

- Det er mye fokus i Norge på de tradisjonelle næringene og store prosjekter innen B2B, men lite prat om teknologibaserte tjenester som de som retter seg mot forbrukere. Gjennom flere møter i Oslo Startups-nettverket skjønte vi at det finnes mange i Norge som jobber hver for seg med mange spennende ting. Vi ønsker å samle alle til en felles nettverkssamling hvor vi kan bli kjent, lære av hverandre og hjelpe hverandre å lykkes, sier initiativtaker Marius Eriksen fra GCI Communique til DinSide.no.

Teknologi, design og Internett

Arrangementet går av stabelen 3. september på DogA (Norsk design- og arkitektursenter) i Oslo og vil være en arena der 15 oppstartsselskaper får lov til å vise frem sine gode ideer for investorer, presse (inkludert DinSide) og "relevante offentlige instanser". Temaet er teknologi, design og Internett.

Foruten å få presentere sin gode idé på egen stand, vil 5 av gründerbedriftene velges ut spesielt til å holde en 5-minutters pitch for de fremmøtte. Kvelden avsluttes med fest, mingling og moro.

Marius Eriksen er seniorrådgiver i GCI Communique og en av initiativtakerne til Oslo Startups 2008 Vis mer


Eriksen sitter også i juryen som skal plukke ut de 15 deltakerne, og på vårt spørsmål om hva juryen ser etter spesielt, svarer han:

Vi skal feire de som tør å satse - som ikke bare prater om det. Vi ser etter de som har kommet i gang med konkrete prosjekterer. Det er ikke så farlig om du ikke har en internasjonal lansering bak deg eller om du er klar for å ta inn investorer. Hovedpoenget er at du er i gang, at du har en plan, og noe å vise - men det trenger ikke å være ferdig eller offentlig lansert.

For å få plass, må du sende inn din businessplans såkalte executive summary (har du laget en businessplan, vet du sikkert hva det er) til [email protected], i tillegg til at du må ha 2.500 kroner klar dersom du blir plukket ut til å få leie en stand.

Dersom du ikke har noe å bidra med, men allikevel vil være med på arrangementet, er det lagt ut 250 billetter til 200 kroner pr stykk, som du kan bestille på denne siden (betaling via PayPal, som du kan lese mer om i denne artikkelen). Målgruppen er, som Oslo Startups formulerer det, entrepenører, early adopters, geeks og designere.

Relevante lenker:
http://oslostartups.com/
http://gcicommunique.wordpress.com/2008/08/11/meld-deg-pa-arets-viktigste-teknoevent/
http://secondbrain.com/ (Vårt intervju)