<strong>MANGE FANS:</strong> NRKs nettsider om sendingen har på rekordtid fått en stor mengde følgere, og tallet stiger raskt.
MANGE FANS: NRKs nettsider om sendingen har på rekordtid fått en stor mengde følgere, og tallet stiger raskt.Vis mer

Sosiale medier+Hurtigruten=Sant

60 meldinger på ti minutter og 427 nye Facebook-venner i halvtimen. Hurtigruten har blitt et nettfenomen.

– Nå sitter jeg og ser på #hurtigruten i stedet for top model, eller home and away .. Lett sjokkert, skriver @elfhybrid på meldingstjenesten Twitter.

Hurtigruten minutt for minutt på NRK 2 er en unik TV-sending, men det har også blitt et nettfenomen.

Sendingen kan for eksempel følges både på NRKs nettsider, og via mobiltelefoner. (Etternøler? Her finner du lenker til de aktuelle sidene.) Men det stopper selvsagt heller ikke der. Ved sendingen sin på nett har NRK installert en chat ved hjelp av Coveritlive, der mange melder til hverandre ved siden av live-bildene.

60 tweets på 10 minutter

Mens selv om sendingen uten tvil er ganske saktegående, så blir den tydeligvis ikke sett på som saktmodig. Mange har funnet den perfekte kombinasjonen med Twitter og TV. Vi har mandag ettermiddag regnet oss frem til at det publiseres cirka 60 tweets per ti minutter på den sosiale nettjenesten om Hurtigruten. Og både kjendiser og andre ytrer seg om det de ser.

Med selskapets brått stigende aksjekurs som bakteppe sier @HenrikAspe for eksempel det mange tenker:

– Når Hurtigruten filmes kontinuerlig i en snau uke på NRK og du ikke har kjøpt aksjer i selskapet. #denfølelsen

Et øyeblikksbilde fra mandag ettermiddags-twitter om #Hurtigruten. Noen merker riktignok også meldingene med #Hurtigruta. Vis mer


Andre igjen, som @mrsinnes90, ironiserer over folkefesten langs kysten, som av de urbane gjerne blir kalt provinsiell, mens andre mener den både er folkelig og sjarmerende.

– Nordmenn er et enkelt folkeslag. En båt kommer på besøk, og plutselig samles hele byer til folkefest. #Hurtigruten

Les også: Hva er det med Twitter, egentlig?

Snart 50.000 fans på Facebook

Hurtigruten minutt for minutt - NRK er navnet på Facebook-siden som på de fem dagene etter at sendingen startet på TV, allerede har samlet en fanskare på fenomenale 47.126 personer (mandag klokken 15.53). Dette tallet steg med 427 på en halv time.

Facebook-bruker Bjørg Paulsen beskriver et av Hurtigrute-fenomenene på sidene:

Din mening:

Ser du på Hurtigruten-sendingen? (Avsluttet)
Ja, så mye jeg får til(42%) 451
Har sett litt(40%) 431
Nei, dette er ikke interessant(17%) 180
Liker bedre å si noe om den på sosiale nettjenester(1%) 9
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Den nye Kystdansen: Mobilhanda på det ene øret, mens en vifter med King Size Flagg med andre handa :)

Mens noen går ned ...

Noen får rekordtrafikk, andre går ned - med et smil.

– Vi fikk like mye trafikk som vi har på en hel måned, sa Ragnar Norum, kommunikasjonssjef i Hurtigruten, til DinSide mandag formiddag, etter at nettsidene Hurtigruten.no fikk store leveringsproblemer. Mandag ettermiddag sliter de fortsatt med leveringsvansker og nedetid.

Likevel er kommunikasjonssjefen fornøyd:

– Det har vært helt enormt, nesten som en folkebevegelse! Det er kjempeartig.